مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

اسامی رشته‌های اولویت‌دار کشور اعلام شد

مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اسامی رشته‌های اولویت‌دار وزارت علوم برای توسعه در دانشگاه ها را در بخش‌های فناوری، علوم پایه و کاربردی، علوم انسانی و معارف اسلامی، سلامت و هنر اعلام کرد.
دکتر ابوالفضل حسنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اعلام این خبر، گفت: اولویت‌های تعیین شده به ترتیب در سه سطح الف، ب و ج تبیین شده‌اند.
وی افزود:‌منظور از این نوع دسته‌بندی، تفاوت شکل و میزان تخصیص منابع اعم از مالی و انسانی و توجه ویژه مدیران و مسوولان است، به این معنا که حصول اطمینان از رشد و شکوفایی در برخی از اولویت‌ها نیازمند توجه، هدایت و پشتیبانی در سطوح کلان مدیریتی کشور است و در برخی دیگر رشد و توسعه با پشتیبانی مدیرت‌های میانی و تخصیص غیرمتمرکز منابع حاصل خواهد شد.
به گزارش ایسنا، دکتر حسنی اولویت‌رشته‌ها را به ترتیب در سه سطح الف، ب، ج به شرح زیر اعلام کرد:‌
اولویت‌های الف
فناوری: فناوری‌ هوافضا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری هسته‌ای، فناوری‌های نانو و میکرو، فناوری‌های نفت و گاز، فناوری زیستی، فناوری‌های زیست محیطی، فناوری‌های نرم و فرهنگی.
علوم پایه و کاربردی: ماده چگال، سلول‌های بنیادی و پزشکی مولکولی، گیاهان دارویی، بازیافت و تبدیل انرژی، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، رمزنگاری و کدگذاری.
علوم انسانی و معارف اسلامی: مطالعات قرآن و حدیث، کلام اسلامی، فقه تخصصی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی، فلسفه‌های مضاف متکی بر حکمت‌ اسلامی، فلسفه ولایت و امامت، اخلاق کاربردی و حرفه‌ای اسلامی، سیاست‌گذاری و مدیریت علم، فناوری و فرهنگ، زبان و ادب فارسی به عنوان زبان علم.
سلامت: سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانش پیشگیری و ارتقای سلامت با تاکید بر بیماری‌های دارای بار بالا و معضلات بومی، الگوهای شیوه زندگی سالم منطبق با آموزه‌های اسلامی، استفاده از الگوهای تغذیه بومی.
هنر: حکمت و فلسفه هنر، هنرهای اسلامی ایرانی، هنرهای مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اقتصاد هنر، فیلم و سینما، رسانه‌های مجازی با تاکید بر انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری، معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی، موسیقی سنتی و بومی ایران، ادبیات، شعر و داستان‌نویسی، طراحی هنر ایرانی اسلامی.
اولویت‌های ب
فناوری: لیزر، فوتونیک، زیست حسگرها، حسگرهای شیمیایی، مکاترونیک، اتوماسیون و روباتیک، نیم‌رساناها، کشتی‌سازی، مواد نوترکیب، پلیمرها، حفظ و احیای ذخایر ژنتیک، اکتشاف و استخراج مواد معدنی، پیش‌بینی و مقابله با زلزله و سیل، پدافند غیرعامل.
علوم پایه و کاربردی: ژئوفیزیک، ایمنی زیستی، بیو انفورماتیک، اپتیک، فیزیک انرژی‌های بالا و ذرات بنیادی، محاسبات و پردازش اطلاعات کوانتومی، نجوم و کیهان‌شناسی، فیزیک اتمی و شتابگرها، علوم ژنتیک، علوم شناختی و رفتاری، محاسبات نرم و سیستم‌های فازی، توپولوژی.
علوم انسانی و معارف اسلامی: اخلاق اسلامی و مطالعات بین رشته‌ای آن، الهیات، عرفان اسلامی، فلسفه، غرب شناسی انتقادی، کارآفرینی و مهارت‌افزایی، تاریخ اسلام، ایران و انقلاب اسلامی، مطالعات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی، تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلامی و ایرانی)، جغرافیای سیاسی.
سلامت: داروهای جدید و نوترکیب، مدیریت اطلاعات و دانش سلامت، طب سنتی، تجهیزات پزشکی، سلولی و مولکولی، ژن درمانی، فرآورده‌های بیولوژیک، فناوری تغذیه‌ای.
هنر: مطالعات انتقادی هنر مدرن، مطالعات تطبیقی حوزه‌های هنر، هنرهای سنتی و صنایع دستی، خوشنویسی، هنرهای نمایشی، مباحث میان رشته‌ای هنر و شاخه‌های علوم با تاکید بر نگاه اسلامی.
اولویت‌های ج
فناوری: اپتو الکترونیک، کاتالیست‌ها، مهندسی پزشکی، آلیاژ‌های فلزی، مواد مغناطیسی، سازه‌های دریایی، حمل‌ ونقل ریلی، ایمنی حمل و نقل، ترافیک و شهرسازی، مصالح ساختمانی سبک و مقاوم، احیا و بهره‌برداری مراتع و جنگل‌ها، فناوری‌های بومی.
علوم پایه و کاربردی: جبر و ریاضیات غیرخطی، ریاضیات گسسته و ترکیباتی، آنالیز تابعی و همساز، سیستم‌های دینامیکی و احتمال،‌ کنترل و بهینه‌سازی، زیست ریاضی، پلاسما، بیوفیزیک، فیزیک سیستم‌های پیچیده، بیوشیمی، شیمی سبز، مواد سیلیکونی، تکتونیک و زمین‌شناسی مهندسی، فرآوری و استحصال و تلخیص مواد آلی و معدنی، مخاطرات زیست محیطی، تغییرات اقلیمی، اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی، تنش‌های زیستی و غیر زیستی، تولید ارقام و گونه‌های مناسب با بهره‌برداری از تنوع زیستی، بهینه‌سازی الگوی کشت منطقه‌ای، جامعه‌شناسی زیستی.
سلامت: علوم میان رشته‌ای بین علوم پایه با علوم بالینی، مقابله با انواع اعتیاد، ایمنی غذایی، امنیت غذایی.

کار مدرسه‌ای؛ تجربه‌ی آموزشی منحصربه‌فرد برای هر کودک

آندرو پلارد و آن‌ فیلر (دو تن از پژوهشگران برجسته‌ی حوزه‌ی آموزش و پرورش)، در کتاب خود با عنوان "یادگیری دنیای کودکان" که در سال 1996 منتشر کرده‌اند، ذکر می‌کنند کار مدرسه‌ای کودک، نوعی فرایند یادگیری چرخشی است که نه‌تنها به توانایی‌ها و ظرفیت‌های فرد، بلکه به فعالیت‌های یادگیری، منابع یادگیری و متون یادگیری و شرایط اجتماعی و تاریخی محصورکننده‌ی آن‌ها بستگی دارد. پلارد و فیلر در مطالعه‌ی دقیق و جامع سه‌ساله‌ای که درباره‌ی زندگی پنج کودک مقطع ابتدایی در خانه و مدرسه انجام دادند، نشان می‌دهند که اگرچه همه‌ی این پنج نفر اعضای یک گروه سنی هستند، تجربه‌ی آموزشی هر کودک، منحصربه‌فرد و متفاوت از بقیه است و بازده یادگیری آن‌ها به فرصت‌های یادگیری که محیط و روابط اجتماعی آن‌ها برای‌شان فراهم آورده‌اند، بستگی دارد. به عبارت دیگر فضاها و ساختارهای نهادهای آموزشی یکسان- مدرسه، کلاس و خانه- برای کودکان، در زمان‌های مختلف فرصت‌های متفاوتی فراهم می‌آورند.

به عنوان مثال، هر یک از این پنج کودک برای کمک به یادگیری خود به روش‌های خیلی متفاوتی عمل می‌کردند. «سالی» که دانش‌آموز سخت‌کوش و موفقی بوده، همیشه وقتی درباره‌ی موضوع یادگیری دچار شک و تردید می‌شد، با اعتمادبه‌نفس کافی از معلم کمک می‌گرفت. «هازل» که معلم اولش او را یک دانش‌آموز کله‌شق و بی‌تفاوت نسبت به بحث‌های کلاسی می‌دانست، فقط در کلاس خانم جورج، جایی که استعدادهای هنری او مورد تمجید و تشویق قرار می‌گرفت، اعتمادبه‌نفس لازم را به دست می‌آورد.

از طرف دیگر کار مدرسه‌ای «جیمز» که خیلی بد شروع کرده بود، به راحتی در طی دو سال حضور در مدرسه رو به وخامت گذاشت و معلمان بعدی او، شرم و احتیاط اولیه‌ای را که جیمز در سر کلاس‌ها داشت، نشانه‌ی نوعی بی‌تفاوتی و بی‌میلی خودخواهانه تعبیر کردند. شرایط تحصیلی جیمز هر روز وخیم‌تر می‌شد.

خلاصه این‌که موقعیت آموزشی جیمز، هازل و سالی در گروهی که با هم در آن قرار داشتند، با توجه به شرایط و فرصت‌هایی که داشتند، متفاوت است و تجربه‌ی آموزشی هر کدام از آن‌ها منحصر به‌فرد است.

از کتاب جامعه‌شناسی دوران کودکی (نظریه‌پردازی درباره‌ی دوران کودکی)

نشر ثالث، چاپ دوم، 1385، صص 178-177

آشنایی با موسیقی در مفاهیم روانشناسی

موسیقی سیستم عواطف (لیمبیک) مغز را به سرعت تحریک می کند و به تحریک احساسی و فرافکنی حالت های درونی و هم حسی منجر می شود و در بسیاری از مواقع زندگی که کلام و بیان پاسخگو نیست, می تواند موجب همدردی و هم حسی شود و از همه مهم تر احساس ها را وسعت بخشد.
استفادة بشر از موسیقی، امری آسان و قابل‌دسترس بوده است، چون ریتم و ملودی، به عنوان دو رکن اساسی موسیقی، در سرشت انسان وجود داشته و از طرفی آواگری‌ها و حرکات ریتمیک نیز نیازی به تکلم نداشته است. از این رو، در بیشتر قبایل ابتدایی مراسم و آیین‌های مختلف موسیقایی که وسیله‌ای برای ابراز همبستگی جمعی و از بین بردن ترس‌ها و غم‌ها و ایجاد آرامش و شادی و اراده در بین افراد قبیله بوده برگزار می‌شده است.
موسیقی زبان آرزوها، انتظارها و عواطف بشری است و هر قوم و ملتی برحسب ویژگی‌های عاطفی و فرهنگی خود، موسیقی خاصی دارد. با درک موسیقی، عواطف زیبا، همدردی و تفاهم بیشتر قلبی میسر خواهد شد.
پژوهشگران توصیه می‌کنند که والدین روزانه یک ساعت برای فرزندان کوچک خود موسیقی پخش کنند. این عمل موجب بهتر شدن وضعیت تغذیه، خواب و افزایش وزن آنها می‌شود.
ادامه مطلب ...

شش میم در تربیت

نیاز روانی بچه های ما عبارتست از انتقال اثر شش میم. این ۶ میم را هر کس در کارنامه گذشته زندگی اش دریافت کرده باشد میم هفتمش «موفقیت» است که خود به خود پدید می آید: 

ا. تو محبوبی..........    ۲. تو محترمی ........   ۳. تو مطرحی.......    ۴. تو مهمی .........    

۵. تو مفیدی ..........     ۶. تو می فهمی 

اگر ما در رفتارمان این ۶ میم را به فرزندانمان انتقال دهیم میم هفتم موفقیت خود به خود خواهد آمدیعنی باتری روانی انرژی دهنده ی فرد شارژخواهد شد. در آن صورت این آدم در تحصیل و زندگی و کار و ...... موفق خواهد شد.             

نحوه انتخاب محل تحصیل رشته‌های نیمه متمرکز کنکور

سازمان سنجش با صدور اطلاعیه‌ای نحوه انتخاب محل تحصیل برای رشته‌های نیمه متمرکز کنکور را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر این اساس پذیرفته‌شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های نیمه متمرکز کنکور باید برای انتخاب محل تحصیل از اول تا دهم آذرماه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند.

وی افزود: با توجه به راهنمای انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز، داوطلبان باید کد رشته محل‌های تحصیلی مرتبط را تعیین و با اولویت‌بندی فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند.

گفتنی است انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز برای معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت اینترنتی بوده و داوطلبان باید با استفاده از مشخصات کارت اعتباری یا شناسنامه و شماره داوطلب و کد رهگیری، با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به این امر اقدام کنند.

گفتنی است اگر شخصی در مراحل مصاحبه و آزمون عملی رشته‌های متمرکز شرکت کرده ولی در انتخاب رشته محل مجدد اینترنتی اقدام نکند، این امر به منزله انصراف قطعی وی از گزینش محسوب خواهد شد.

گفتنی است، اگر داوطلبی در رشته‌های نیمه متمرکز کنکور انتخاب رشته مجدد کرده و پذیرفته شود، قبولی قبلی وی در رشته‌های متمرکز لغو شده و امکان بازگشت و ادامه تحصیل در رشته قبولی متمرکز را ندارد. 

منبع : ایسنا

درس «دانش خانواده» جایگزین «تنظیم خانواده» شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تبدیل درس «تنظیم خانواده» به «دانش خانواده» خبر داد و گفت: در درس دانش خانواده به تمامی ابعاد خانواده از جمله همسرداری، پرورش فرزند، مباحث قبل از ازدواج، ازدواج، بعد از ازدواج و همچنین به مباحث مختلف اعتقادی، عاطفی، فرهنگی، معیشتی و غیره توجه شده است.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مخبر دزفولی روز پنجشنبه در حاشیه مراسم سومین گردهمایی روسای دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران، افزود: بر اساس مطالعات و مباحث کارشناسی صورت گرفته، رویکردهای اساسی کشور به سمت جلوگیری از کاهش نرخ باروری است که این موضوع نیز تحت عنوان مسائل مرتبط با جمعیت اصلاح شده و مباحث اصلاحی در درس دانش خانواده لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه درس تنظیم خانواده نواقصی داشت که طی آن بخشی از ابعاد خانواده نادیده گرفته و یا نسبت به آن کم توجهی شده بود، گفت: این مباحث منجر شد که به سمت تهیه و تدوین و سپس تصویب درسی تحت عنوان «دانش خانواده» حرکت کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در خصوص گذشت دو سال از برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری و بازنگری این آزمون، گفت: در این راستا گزارشی را از مجموعه آموزش عالی کشور در حال دریافت هستیم و جلسات مشترکی در دبیرخانه تشکیل شده است که امیدواریم با دریافت پیشنهادهای قوی‌تر و بهتر به زودی شاهد نقص‌ کمتر این آزمون باشیم.

مخبر دزفولی همچنین در خصوص بحث حذف کنکور، گفت: در کمیسیون آموزش مجلس نیز این موضوع در دست بررسی است و اگر نیاز باشد شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس کمک و همفکری خواهد داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه در خصوص طرح مساله‌ای از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه طرح آمایش آموزش عالی باید به تصویب مجلس برسد، گفت: هماهنگی بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون مجلس شورای اسلامی وجود دارد و بنا بر این توافق مسائل کلان در شورا بررسی می‌شود و اگر نیاز به قانون باشد در مجلس نیز تصویب خواهد شد.  

منبع:خبرگزاری ایسنا

تکمیل ظرفیت کاردانی به کارشناسی شروع شد

از روز یکشنبه 28/8/1391 تا سه‌شنبه 30/8/1391  با مراجعه به سایت اینترنتی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org و وارد کردن اطلاعات اولیه کارت اعتباری ثبت‌نام شامل شماره پرونده، شماره کاربر، رمز ورود و کد رهگیری ثبت‌نام اولیه، شماره داوطلب و شماره شناسنامه 

 

دریافت فایل کدرشته محل‌ها برای انتخاب در مرحله تکمیل ظرفیت فرمت PDF

داوطلبان کنکور به سامانه ساهت مراجعه کنند

عبدالامیر عرفی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت سایت ساهت اظهار داشت: بر اساس قانون مکلف شدیم سوابق سجلی و نمرات امتحان نهایی تمام افرادی که دیپلم‌شان را از سال 1384 به بعد گرفتند، به سازمان سنجش ارائه دهیم.
 
وی ادامه داد: بر این اساس، نمرات 10 درس رشته‌های ریاضی و تجربی و 11 درس رشته انسانی که آزمون آنها به صورت نهایی برگزار شد، به سازمان سنجش ارائه ‌شود.
 
عرفی اضافه کرد: این اقدام در سال گذشته بر اساس اعلام مسئولان سازمان سنجش به خوبی انجام شد و در سال‌جاری نیز جلسه‌ای با مسئولان سازمان سنجش داشتیم و مقرر شد این روال با تغییرات جزئی ادامه یابد تا اشکالات جزئی نیز برطرف شود.
 
وی افزود: داوطلبان کنکور سال 92 از همین امروز به سامانه ساهت در سایت مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنند و با ارائه کد دانش‌آموزی محل تحصیل، سوابق تحصیلی و سجلی خود را مشاهده کرده و در صورت نبود مشکل، تأیید کرده و کد سابقه تحصیلی را دریافت کنند.
 
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: داوطلبان در صورت مشاهده مغایرتی در اطلاعات سوابق تحصیلی و سجلی خود، در همان محل اعلام کرده تا بررسی و تصحیح شود.
 
وی از دواطلبان کنکور خواست تا سریع‌تر به مشاهده سوابق تحصیلی و سجلی خود و دریافت کد سوابق تحصیلی بپردازند. 
 
آدرس سایت : http://dipcode.medu.ir