مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

امتحانات خرداد ماه زود تر برگزار می شود

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش از برگزاری زودتر امتحانات پایان سال دانش‌آموزان خبر داد و گفت: امتحانات نهایی دانش‌آموزان قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ برگزار می‌شود.
عبدالامیر عرفی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: امسال اقدام جدیدی را انجام دادیم و امتحانات نهایی دانش‌آموزان سوم متوسطه و پیش‌دانشگاهی زودتر برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: وقتی امتحانات نهایی زودتر برگزار می‌شود، به تبع آن، امتحانات پایان سال تمام دانش‌آموزان نیز زودتر و قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری (۲۴ خرداد) برگزار خواهد شد.
عرفی گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان و اولیای آنها نقش مهمی در انتخابات دارند، امتحانات دانش‌آموزان کمی زودتر برگزار می‌شود تا آنها بدون دغدغه و با آرامش خیال بتوانند در انتخابات ریاست‌جمهوری، حضور و مشارکتی فعال داشته باشند. 

منبع : خبرگزاری فارس

معلم عصبی و سارا

معلم عصبی دفتر رو روی میز کوبید و داد زد: سارا

دخترک خودش رو جمع و جور کرد، سرش رو پایین انداخت و خودش رو تا جلوی میز معلم کشید و با صدای لرزان گفت : بله خانوم؟
معلم که از عصبانیت شقیقه‌هاش میزد، تو چشمای سیاه و مظلوم دخترک خیره شد و داد زد:
چند بار بگم مشقاتو تمیز بنویس و دفترت رو سیاه و پاره نکن؟ ها؟! فردا مادرت رو میاری مدرسه می‌خوام درمورد بچه بی‌انضباطش باهاش صحبت کنم!
دخترک چونه لرزونش رو جمع کرد بغضش رو به زحمت قورت داد و آروم گفت:
خانوم مادرم مریضه اما بابام گفته آخر ماه بهش حقوق میدن اونوقت میشه مامانم رو بستری کنیم که دیگه از گلوش خون نیاد اون وقت میشه برای خواهرم شیر خشک بخریم که شب تا صبح گریه نکنه اون وقت اون وقت قول داده اگه پولی موند برای من هم یه دفتر بخره که من دفترهای داداشم رو پاک نکنم و توش بنویسم اون وقت قول میدم مشقامو بنویسم

معلم صندلیش رو به سمت تخته چرخوند و گفت: بشین سارا
و کاسه اشک چشمش روی گونه خالی شد.

همکاران بزرگوار کمی حوصله و فکر کردن می خواهد... .  

منبع: وبلاگ آقای عارف قبله سوها   http://aref2070.blogsky.com

امتحانات دیماه ترکیبی ازسوالات چندگزینه ای و تشریحی

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش کشور اعلام کرد: سوالات امتحانی دانش آموزان کشور از دیماه امسال به صورت ترکیبی از سوالات تشریحی، چهارگزینه ای و پاسخهای کوتاه است.

عبدالامیر عرفی با حضور در غرفه خبرگزاری مهر در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات با بیان این مطلب گفت: تحقیقات و ارزشیابی های صورت گرفته در دنیا نشان داده است که صرفاً برگزاری امتحانات با سوالات تشریحی منجر به افزایش اطلاعات دانش آموز نخواهد شد.

وی با بیان اینکه سیستم آموزشی دنیا تاکید بر تنوع سوالات امتحانی دانش آموز دارد، افزود: درسیستم آموزشی ایران نیز با هدف پیگیری اهداف آموزشی و ارتقای سطح دانش دانش آموزان، امتحانات با تنوع سوالات برگزار می شود که دستورالعمل آن نیز به تمامی استانهای کشور ابلاغ شده است.

به گفته عرفی، از دیماه امسال به صورت آزمایشی  سوالات امتحانی به صورت ترکیبی از سوالات تشریحی، چندگزینه ای، پاسخ صحیح و غلط است  و از خرداد ماه 91 این طرح به صورت سراسری در امتحانات دانش آموزان اجرا می شود.

شناسایی «استعدادهای خاص» در کشور آغاز شد

مدیر کل پژوهش و برنامه‌ریزی آغازگران بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه شناسایی و حمایت از استعدادهای خاص، از تشکیل کمیسیون مرکزی و استانی برای شناسایی استعدادهای خاص خبر داد.

به گزارش خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدحسین ظریفیان، اظهار کرد: این بنیاد در راستای شناسایی و هدایت استعدادهای خاص، پیش‌نویس آیین‌نامه شناسایی و حمایت را تدوین کرده است.

وی با اشاره به تعریف استعداد خاص ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه، استعداد خاص به کودکان یا نوجوانانی اطلاق می‌شود که نسبت به همسالان خود از نظر هوش و خلاقیت دارای توانمندی خارق‌العاده و در آن استعداد از خود، برجستگی قابل توجه بروز داده و با پشتکار مداوم، تمایل شدیدی به پرورش آن داشته باشد.

مدیرکل پژوهش و برنامه‌ریزی آغازگران بنیاد ملی نخبگان با بیان اهدافی که در تنظیم آیین نامه شناسایی و هدایت نخبگان استعدادها مد نظر قرار دارد، اضافه کرد: پیشگیری از آسیب‌ها و کمک به ثبت استعدادها از مهمترین اهدافی است که در تدوین این آیین‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

ظریفیان درباره جهت‌گیری‌های آیین‌نامه شناسایی و هدایت نخبگان نیز عنوان کرد: رفع موانع اداری، استفاده مناسب از ظرفیت اولیای خانه و مدرسه، شناسایی و هدایت مباحث پرورشی از جمله جهت گیری‌ها و دیگر اهدافی است که در این آیین‌نامه به آن‌ها پرداخته شده است.

وی در ادامه با اشاره به حمایت معنوی و مادی بنیاد ملی نخبگان از استعدادهای خاص اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان از این افراد به صورت معنوی حمایت می‌کند، اما علاوه بر این در موارد مورد نیاز در رفع تنگناهای مادی نیز به افراد کمک خواهد کرد. همچنین از آنجا که دامنه استعدادهای خاص در حوزه آغازگران از مقطع ابتدایی تا پایان دوره متوسطه است، کمیسیون مرکزی و کمیسیون‌های استانی استعدادهای خاص به عنوان ارکان آیین‌نامه پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا مدیرکل پژوهش و برنامه‌ریزی آغازگران بنیاد ملی نخبگان همچنین گفت: کمیسیون استعدادهای خاص در بنیاد ملی نخبگان با عضویت سایر نهادها و سازمان‌‌های نخبه پرور ایجاد خواهد شد تا از این طریق نیازهای مورد نظر شناسایی و تامین شود.

ظریفیان با اشاره به نقش مهم سفرهای استانی هیات دولت در شناسایی و حمایت استعدادهای خاص خاطرنشان کرد: مراجعات حضوری و مکاتبات افراد در سفرهای استانی به مسؤولان بویژه رؤسای بنیاد نخبگان، موجب افزایش میزان و کیفیت شناسایی استعدادهای خاص شده است.

مدیرکل پژوهش و برنامه‌ریزی آغازگران بنیاد ملی نخبگان این موضوع را از برکات سفرهای استانی دولت در راستای رویکرد عدالت محوری و توجه دولت خدمتگزار به منویات و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست.

تغییر در نحوه حمایت از نخبگان

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تصویب سند راهبردی کشور در امور نخبگان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در این سند بر نحوه حمایتهای هدفمند از نخبگان از سنین کودکی تا بزرگسالی تاکید شده ضمن آنکه تمهیداتی برای نخبگان ایرانی مقیم خارج در نظرگرفته شده است.

دکتر آریا الستی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: تدوین سند راهبردی کشور در امور نخبگان در بهمن ماه سال 89 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به بنیاد ملی نخبگان محول شد و در این راستا بنیاد با مطالعات میدانی و برگزاری جلسات مشورتی با حضور صاحب نظران و نخبگان، کمیته نگارش سند را تشکیل داد.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان، با بیان اینکه تدوین سند راهبردی در امور نخبگان یک سال به طول انجامید، اظهار داشت: در مراحل تدوین این سند نسخه های مختلفی تهیه شد که بر اساس نقدهای ارائه شده، سعی شد تا با رفع نواقص اصلاحاتی بر روی این سند اعمال شود.
 
وی اضافه کرد: پس از اعمال اصلاحات در اسفند ماه سال 90 نسخه نهایی این سند ارائه شد و با ارسال آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار شورای معین قرار گرفت.
 
الستی، از تصویب این سند در شورای معین در 12 مهرماه سال جاری خبر داد و یادآور شد: پس از تصویب این سند در شورای معین، در دستور کار جلسه شورای انقلاب فرهنگی قرار گرفت که در نهایت به تصویب این شورا رسید.
 
نحوه حمایت ها از دید سند مصوب در امور نخبگان
وی مهمترین دستاورد این سند را تغییر در نحوه ارائه حمایت از نخبگان ذکر کرد و ادامه داد: در سند راهبردی نخبگان مقوله حمایت های مادی به سمتی سوق یافته است که در جهت رفع نیازهای کشور باشد و ضمن آنکه بستر سازی لازم برای رسیدن استعدادهای برتر کشور به مرزهای نخبگی فراهم شود.
 
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان، افزود: در این راستا مسئولان در حوزه نخبگان نباید تنها به مساله تحصیلی آنها توجه داشته باشند بلکه در کنار آن باید به جنبه های دیگر حمایتی نیز تاکید کنند.
 
الستی با بیان اینکه نخبگی یک خصوصیت شخصیتی است، اظهار داشت: در این سند سعی شده است که نخبگی از جنبه های فردی به جمعی تعمیم داده شود و جمع هایی که فعالیت های خلاقانه انجام می دهند نیز به عنوان جمع های نخبه به رسمیت شناخته شوند.
 
حمایت از گروه های نخبگان
 
وی در این باره توضیح داد: در طی چند دهه اخیر شاهد ایجاد گروه هایی بودیم که فعالیت های چشمگیر علمی و اجتماعی انجام داده اند که بسیار اثر گذار بودند. در صورتی که تک تک افراد این جمع را مورد بررسی قرار می گرفت به لحاظ استعداد با افراد عادی تفاوتی نداشتند ولی با قرار گرفتن در یک گروه توانستند اقدامات چشمگیری را انجام دهند از این رو در این سند به این گروه ها نیز توجه شده است.
 
70 اقدام ملی در امور نخبگان
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به اهداف کلان سند راهبردی در امور نخبگان، یادآور شد: در این سند برای رسیدن به این اهداف 5 راهبرد ارائه شده است که در ذیل این راهبردها، حدود 11 راهبردی ملی و در ذیل آن 11 اقدام ملی مطرح شده است که شامل 70 اقدام ملی می شود.
 
الزامات اجرایی سندراهبردی
الستی با بیان اینکه در این سند یک فصل به الزامات اجرایی این سند اختصاص یافته است در این زمینه توضیح داد: بر اساس این سند مسئولیت پیگیری امور نخبگان به بنیاد ملی نخبگان واگذار شده است ولی در عین حال تنها مسئول در امور نخبگان بنیاد نیست بلکه سایر نهادها نیز در این زمینه مسئول هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه ماموریت بنیاد ملی نخبگان هماهنگ کننده دستگاه های مختلف است، خاطر نشان کرد: بر این اساس مجموعه وظایف دستگاه های مختلف در امور نخبگان تا چند ماه آینده نهایی و به دستگاه های مربوط ارسال خواهد شد.
 
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان، ادامه داد: با تقسیم کاری و مشخص شدن وظایف هر یک از دستگاه ها لازم است تا گزارشهای عملکرد سالانه تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود.
 
توجه به استعدادهای برتر در همه سنین
الستی توجه به استعدادهای برتر در همه سنین را از دیگر موارد مطرح شده در این سند ذکر کرد و گفت: طبق این سند به منظور شناسایی استعدادهای برتر در همه سنین کودکی، نوجوانی و جوانی تلاش شود و برای هدایت و حمایت هدفمند آنها راهکارها و روشهایی ارائه شده است.
 
رویکرد بین المللی سند
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان، رویکرد بین الملل سند راهبردی در امور نخبگان را از دیگر موضوعات این سند نام برد و اضافه کرد: این سند نه تنها بر نخبگان در سطح ملی توجه داشته است بلکه توجهی به تعاملات بین المللی و نخبگان غیر ایرانی جهان اسلام دارد.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این سند راهبردی تاکیداتی بر نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور داشته و تمهداتی را برای آنها در نظر گرفته است.

چرا پیش‌خوانی قبل از کلاس مهم است؟

توصیه‌ای که هر سال قبل از شروع سال تحصیلی تکرار می‌شود پیش‌خوانی قبل از معلم است.
1- با این روش می‌توانید به نوع یادگیری درس‌های جدیدتان به جای طول، عرض بدهید.
2- مطالعه قبل از معلم هر چند، سطحی و سریع باشد کمک زیادی به سرعت یادگیری می‌کند.
3- در کلاس درس می‌توانید نکاتی را که در ذهنتان قبل از معلم درباره‌ی این مطلب درک کرده‌اید به نکات جدیدی که یاد می‌گیرید ربط دهید.
4- در کلاس قسمت‌هایی را که از درس یاد نگرفته‌اید پیدا می‌کنید و می‌توانید در مورد آن سؤال کنید.
5- نکات جدید را که در کلاس مطرح می‌شود با اشتیاق بیش‌تری گوش می‌دهید و از همه مهم‌تر یادگیری شما در همان کلاس درس کامل می‌شود.
6- سعی کنید ذهنتان را در زمان یادگیری در کلاس درس از حواشی دور نگه دارید و تنها روی همان درس تمرکز کنید.
7- یادگیری با ذهن مبهم و گنگ کامل نخواهد بود؛ زیرا ذهن شما مثل لنز دوربین عکاسی است. اگر لنز دوربین شما غبارگرفته باشد عکس شفاف و روشنی نخواهد گرفت.

آخرین آمارها و تصمیمات در حوزه کنکور و المپیاد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: 

قانون حذف کنکور در رشته های پر متقاضی قابلیت اجرایی ندارد  

 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون دکتری سال 93 کمترین تغییرات را نسبت به کنکور 92 خواهد داشت و افزایش کیفیت بر آن اعمال می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ابراهیم خدایی امروز چهارشنبه در مراسم تقدیر از برگزیدگان کنکور سراسری و المپیاد علمی دانشجویان در محل دانشگاه ترتیب مدرس افزود: زمان برگزاری آزمون دکتری در فروردین ماه مشکل داشت که به 18 اسفند ماه موکول شد اما رشته ها و مواد آزمونی همچون سال گذشته خواهد بود و در نحوه اجرا بهبود حاصل می شود.

وی گفت: در بخش سنجش علمی در مجموع آزمون هایی که برگزار می شود 3 میلیون و 430 هزار نفر امتحان دادند که در مجموع یک میلیون  و 400 هزار نفر در دانشگاههای مختلف پذیرفته شدند. 

خدایی افزود: در آزمون سراسری امسال یک میلیون و 66 هزار نفر شرکت کردند و در نهایت 588 هزار نفر وارد دانشگاهها شدند. نسبت زنان به مردان داوطلب 60.03 به 39.97 بود که در ورودی دانشگاه ها 60.24 درصد زن به 39.76 درصد مرد بودند.

وی یادآور شد: 22 هزار و 800 کد رشته محل در آزمون سراسری امسال داشتیم که از این تعداد 77 کد رشته محل در 4 دانشگاه محقق اردبیلی، اهواز، لرستان و اراک در پذیرش مهندسی و گروه ریاضی محدودیت پذیرش برای دختران ایجاد کرده بودند که در زمان انتخاب رشته و بعد از آن تصحیح شد.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به شرح تکلیف نقشه جامع علمی کشور برای ساماندهی نظام پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبه کارگروه ماده 4 قانون حذف کنکور تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی داوطلبان تصویب شده است و با توجه به قانون سال 86 که مشکلات اجرایی داشت، گزارش کمیسیون آموزش در کارگروه قرائت شد.

وی خاطرنشان کرد: قانون حذف کنکور در رشته های پر متقاضی قابلیت اجرایی ندارد و برای رشته های پر رقابت قانون را اصلاح می کنیم اما تا زمان اصلاح همان قانون اجرا می شود.

 خدایی افزود: در بیش از 3 هزار کد رشته محل در دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور سوابق تحصیلی جایگزین کنکور می شود که جزئیات آن در فرآیند ثبت نام اعلام خواهد شد.

وی درباره هفدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویی گفت: در این دوره 17 رشته برگزار شد و 74 نفر برگزیده نهایی شدند. در مرحله اول از میان 324 هزار نفر که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده بودند 231 نفر به المپیاد راه یافتند و در مرحله نیمه متمرکز هم 576 نفر در آزمون نهایی شرکت کردند.

رئیس سازمان سنجش افزود: دو رشته ریاضی و شیمی در المپیاد به صورت بین المللی برگزار شد که در رشته ریاضی ایران اول و اوکراین دوم و در رشته شیمی ایران اول و سریلانکا دوم شدند.

وی گفت: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز المپیاد کشوری با مرکزیت سازمان سنجش به تصویب رسید و در سال آینده فعالیت های این مرکز به خصوص با نگاه به کشورهای اسلامی گسترده تر می شود.

خدایی افزود: مرکز تحقیقات، ارزشیابی و تضمین کیفیت سازمان سنجش نیز مصوب شد که فرآیند اصلی آن ارزیابی 943 گروه آموزشی بود.

وی گفت: در آزمون دکتری سال 90 از میان 131 هزار شرکت کننده 6 هزار و 476 نفر قبول شدند و در سال 91 از میان 187 هزار شرکت کننده بیش از 9 هزار نفر پذیرفته شدند که در مرحله تکمیل ظرفیت نیز حدود 1700 نفر پذیرفته می شوند.

رئیس سازمان سنجش افزود: پذیرش در دکتری تقریباً دو برابر شده است و تغییرات محتوایی از 108 رشته امتحانی به 285 رشته امتحانی و از 280 درس به 1275 درس و 50 هزار سئوال از سال 90 تا 91 ایجاد شد.

دانش آموز تیزهوش من

یکی از بزرگترین دل مشغولی های خانواده ایرانی امروزه میزان توانایی ذهنی یا همان IQ فرزندانش می باشد . آیا فرزند من از هوش عادی برخوردار بوده و یا دارای ضریب هوشی بالاتر از حد معمول می باشد ؟ آیا فرزند من توانایی تحصیل در مراکز و مدارس استعدادهای درخشان را دارا می باشد؟ و سوالات دیگر از جمله سوالاتی می باشد که مکرراً ذهن هر خانواده ایرانی را به خود مشغول کرده . ولی نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که بر خلاف تفکر گذشته که هوش را یک عامل ثابت در نطر می گرفتند ، امروزه و با تحقیقات علمی صورت گرفته در حوزه های مختلف روانشناسی این موضوع منتفی شده و در عوض شیوه ها و روش های نوینی جهت افزایش توانایی های ذهنی به وجود آمده . به طوری که در طی یک دوره یک ساله ما می توانیم با استفاده از دوره های آموزشی – ترمیمی میزان قابل توجی از افزائش بهره هوشی را در نزد افراد مشاهده کنیم. طبق یکی از این نظریات ما دو نوع تیزهوش داریم : 1 – فردی که از ابتدای تولد به خاطر تفاوت در کارکردهای مغزی توانایی تفکر به نوع دیگر را دارا می باشد . 2 – فردی که بر اثر آموزشهای صحیح روانشناختی – آموزشی میزان بهره هوشی خود را افزائش داده . در هر دو مورد فوق توجه به این نکته اهمیت دارد که بدون در نظر گرفتن وراثت ، آموزشهای صحیح و یا عدم آموزش و از طف دیگر آموزش های غیر اصولی می تواند در موفقیت یا عدم موفقیت فرد موثر باشد. در دوره های آموزش و پرورش استعداد های درخشان سعی نموده ایم تا کلیه موارد لازم جهت افزائش بهره هوشی را به کار برده تا نوید بخش موفقیت فرزندان شما باشیم.

نکته هایی برای ایجاد عادت های مطلوب در انجام تکالیف دانش آموزان

برگرفته از ماهنامه رشد / مرتضی مجدفر

نکته1

قبل از آنکه با کودکتان بنشینید و قاعده ی جدیدی بری انجام تکلیف های او پیدا کنید، اول باید خودتان به طور دقیق بدانید که چه می خواهید و چرا می خواهید؟

فهرستی از دلایلی را که می خواهید در طول یک هفته وضعیت فعلی را تغییر دهید، بنویسید. در این فهرست می توان این موارد را ذکر کرد:

من می خواهم کودکم یک برنامه ی زمانی برای انجام تکالیفش داشته باشد، زیرا:

* پس از آن، در مدرسه وضعیت درسی بهتری خواهد داشت.

* لذت بیشتری از یادگیری خواهد برد.

* از این موش و گربه بازی و دعوای دائمی خسته شده ام.

* باعث شده است در برنامه ی زمانی افراد دیگر خانواده آشفتگی به وجود آید.

* می ترسم که فرزندم امسال قبول نشود یا به شرایط مطلوبی از یادگیری دست پیدا نکند.

* گمان می کنم که فرزندم بی نظم است و به انضباط بیشتری نیاز دارد.

* دنبال زمانی می گردم که لااقل عصرها، بتوانم اوقات فراغتی برای خانواده ام دست و پا کنم.

این فهرست مهم است، چون می توانید اگر خواستار تغییری واقعی هستید، با فرزندتان بحث کنید.

نکته 2

اگر مدت هاست که چگونگی انجام تکالیف شب توسط فرزندتان به موضوع پیچیده ای در خانه ی شما تبدیل شده است، برای عوض کردن عادت های قدیمی به وقت احتیاج دارید و باید با احتیاط این کار را انجام دهید، حتی اگر کاری سخت به نظر برسد. گاهی لازم است مدتی از تلاش برای تغییر وضعیت دست بردارید و اجازه دهید اوضاع به شرایط آرامش باز گردد. بعد از این مدت می توانید به روش های دیگر بیندیشید و در صورت لزوم از مشورت افراد صاحب نظر استفاده کنید.

نکته 3

در نظر داسته باشید که مدرسه، تکلیف شب و یادگیری اول از همه جزو حیطه های زندگی فرزند شماست. به همین دلیل هم، خود او باید بتواند تعیین کند که چه زمانی مایل است انجام آن را به عهده بگیرد، ولی اجازه ندهید کودکتان بیش از حد در تصمیم گیری آزاد باشد. باری او روشن کنید که هر روز ساعت مشخصی به انجام تکالیف و یادگیری اختصاص می یابد و او باید خودش را با این برنامه تطبیق دهد. شما هم می توانید بر حسب سن فرزندتان، خواسته های او را کم و بیش رعایت کنید. بنابراین در یک زمان مناسب، مثلاَ در یکی از روزهای تعطیلات آخر هفته، با فرزندتان بنشینید و درباره ی برنامه های جدیدی که برای سامان دهی تکالیفش در ذهن دارید، با او گفت و گو کنید.

نکته 4

بهترین زمان برای شروعی تازه در نگرش به چگونگی انجام تکالیف را پیدا کنید. برای این که کسی روی بنرامه ی جدید که برای یادگیری موثرتر است کار کند، علاوه بر مقداری وقت، به انگیزه ی مثبتی که بتواند آن را به خوبی اجرا کند نیز نیاز دارد. طبیعی است که بهترین شرایط، آغاز یک سال جدید، آغاز یک سال تحصیلی جدید، پایان یک تعطیلات، روز تولد یا یک تغییر قابل توجه مانند رفتن به محل کار جدید، منزل جدید ، تغییر تزئینات اتاق و ... باشد. مهم این است که تغییر در عادت های انجام تکالیف را با یک تغییر مثبت دیگر همراه سازید.

نکته5

اگر به هر دلیل لازم باشد برای امور درسی و انجام تکالیف فرزندتان برنامه ریزی کنید، به هیچ وجه این کار را به صورت اجباری انجام ندهید، چرا که ضمانت اجرایی نخواهد داشت. باید شرایطی پیش بیاید که فرزندتان خودش نسبت به برنامه ریزی احساس نیاز کند و برای چنین کاری پیش قدم شود.

در اقدام عملی برای برنامه ریزی هم، سعی کنید فقط نقش راهنما داشته باشد. راهنمایی شما زمانی موثرتر خواهد بود که اول منطقی رفتار کنید و برنامه را به صورت مجموعه ای از فعالیت های زیاد و جزئی در نیاورید، دوم این که مراقب رفتارهای احساسی و هیجانی فرزندتان باشید.

به طور معمول کودکان و به خصوص نوجوانان در آغاز برنامه ریزی بسیار پرشور و با انرژی وارد گود 

می شوند ولی این رویه چندان طول نمی کشد.

نکته6

تجربه ثابت کرده است اغلب کسانی که به جز امور مدرسه و تحصیل ، در سایر موارد نیز مسئولیت هایی را بر عهده دارند، نسبت به افرادی که در چنین شرایطی قرار ندارند به مراتب بهتر از عهده ی انجام وظایفشان برمی آیند . به این ترتیب خوب است مسئولیت انجام برخی امور را به فرزندتان بسپارید. برای این کار بهتر است فهرستی از کارهایی را که او می تواند انجام دهد، در اختیارش قرار دهید و از او بخواهید کاری را که بیشتر به آن علاقه مند است، انتخاب کند. سپس شرایط انجام کار و انتظارات خود را از او بازگو کنید و جزئیات آن را شرح دهید. به این ترتیب می توانید امیدوار باشید که وی با انجام وظیفه ی تازه اش (هر چند بسیار ساده و معمولی و مانند جمع کردن وسایل شام از سر میز باشد) مسئولیت پذیری بیشتری پیدا کند.

نکته7

گاهی بد نیست برای پیدا کردن راه حل مشکل انجام ندادن تکلیف فرزندتان، او را محور مشاوره قرار دهید و بپرسید چرا در این ارتباط بی اعتنا است. برای این کار سوالات ساده ای بیان کنید. مثلاً بپرسید آیا تو هم فکر می کنی که ما در انجام ندادن تکلیف تو مشکلی داریم؟ فکر می کنی چرا این مشکل وجود دارد؟ اگر با سکوت او روبرو شدید، مثال هایی را به شکل کوتاه و مستقیم ذکر کنید. مثلاً بگویید چنین مشکلی ممکن است به خاطر سخت بودن تکلیف باشد، شاید هم تو علاقه ای به آن در خودت احساس نکردی ؟! ممکن است مشکلی در مدرسه داشته باشی ؟ شاید هم من مزاحم تو هستم ؟! چنین گفت و گوهایی اغلب به ایجاد پل های ارتباطی بیشتر بین شما منجر و نیز باعث می شود فرزندتان در مقابل تصمیم های جدید مقاومت نکند.