طبقه بندی هدفهای آموزشی بلوم به طراحان کمک میکند که در طراحی پرسشهای خود، جنبههای مختلف آموزش را لحاظ کنند. در ادامه معرفی این طبقه بندی از کتاب«سنجش فرآیند و فراوردهی یادگیری» دکتر علی اکبر سیف آمده است.
ابعاد فرایند شناختی
1- به یادآوردن (دانش)
وقتی هدف آموزش حفظ مطالب آموزش داده شده به همان صورت اولیه از سوی دانش آموز است، این فرایند به یادآوردن (یادآوری) نام دارد. یادآوری مستلزم یافت اطلاعات از حافظه دراز مدت است. این طبقه از دو خرده طبقه زیر تشکیل یافته است.
هدف های نمونه:
یادآوری فرمول به دست آوردن تعداد تصاویر در آینه های متقاطع
تشخیص تاریخهای درست رویدادهای مهم تاریخ آمریکا
یادآوری تعداد ضلع های شکل های هندسی مختلف
یادآوری مفهوم درصد، خزندگان، ادبیات نمایشی، قوانین نیوتن
بازخوانی اطّلاعات مربوط به ضرب اعداد صحیح (مثلا ؟=8×7)
مثالی برای یاد آوردی:
قطبهای آهنربا معمولاً به این صورت است نامگذاری می شوند:
الف- منفی و مثبت ب- قرمز و آبی پ- غربی و شرقی ت- شمالی و جنوبی
مثالی دیگر برای یاد آوردی:
بیت زیر از کدام منبع است؟
ز سُر ستوران در پان پهن دشت زمین شد شش و آسمان گشت هشت
الف- شاهنامه فردوسی ب- بوستان سعدی پ- هفت پیکر نظامی ت- مثنوی و مولوی
مثال 3 برای یادآوردن
در نظریه اسکینر تقویت کننده چگونه تعریف می شود؟
الف- محرکی که مورد علاقه ارگانیسم است و آن را بر محرکهای دیگر ترجیح می دهد.
ب- رویدادی که وقتی بعد از رفتار می آید احتمال بروز مجدد آن را افزایش می دهد.
پ- هر پاسخی که در سلسله مراتب پاسخهای مختلف ارگانیسم در رده بالا قرار دارد.
ت- هر چیزی که وقتی به دنبال رفتار ارگانیسم می آید موجب کاهش سائق شود.
مثال4 برای یادآوری
مراحل زندگی مگس خانگی به ترتیب عبارت اند از:
الف- کرم، تخم، شفیره، مگس بالغ ب- شفیره، کرم، تخم، مگس بالغ
پ- شفیره، تخم، کرم، مگس بالغ ت- تخم، کرم، مگس، بالغ، شفیره
ث- تخم، کرم، شفیره، مگس بالغ
ادامه مطلب ...در میان همه چیزهایی که جوانی به همراه دارد مهمترینشان آرزوهاست.
مردمانی که آرزو و هدف دارند فقر نمی شناسندزیرا شخص به اندازه هدفهایش ثروتمند است .
آرزو اشخاص را می سازد و شخصیت او را کنترل می کند آرزو مانند سکان یک کشتی جهت حرکت را مشخص می سازد.
زندگی بدون امید و هدف مانند کشتی بدون سکان می باشد.
البته یک فرد با اهداف و آرزوهای غلط همانقدر خطرناک است که شخص بی هدف.
جوان بی هدف جوان نیست. تاریخ متعلق به کسانی است که در زندگی امیدهای بزرگ دارند.
وقتی دیگران شمارش معکوس غیر ممکن ها را شروع می کنند من به شمارش ممکن ها می پردازم.
مهارت و دانش مدیریت لازمه هر فعالیت اقتصادی جدید است . کسانی که دلشوره پیدا کنند که " ممکن است به نتیجه نرسیم"یا"اگر موفق نشدیم چه خاکی بر سرمان بریزیم"صلاحیت ندارند که یک تاجر یا صنعتگر باشند.
مهم نیست که من چه کاری را انجام می دهم هر چه باشد دوست دارم آنرا به نحو احسن و تا انتها انجام دهم.
هیچکس دوست ندارد کسی را که به او اعتماد کرده است مایوس کند.
کسانی را که شما در عنفوان جوانی به عنوان دوست انتخاب می کنید می تواند مسیر زندگی شما را تغییر بدهد . بنابراین من امروز بسیار نگران این هستم که جوانان کره و جهان چه کسانی را سرمشق خود قرار داده و چه کسانی را از جان و دل می پذیرند.
نگاه کنید عکس چه کسانی روی میز و یا به در و دیوار اطاق شما نصب شده است؟و بیندیشید که آیا راه و رسم این افراد ارزش الگو شدن را دارد.یا خیر؟
زمان همانند تیری که از کمان رها شود هرگز باز نمی گردد.
ما زمان را به چشم یک کالای گرانبها می نگریم و به آن ارج می نهیم.
عمر انسان بسیار ارزشمندتر از آن است که بیهوده تلف شود. شما نه قدرت دارید که لحظات از دست رفته زندگی را باز یابید و نه می توانید عمر دوباره داشته باشید.
زندگی سرشار از چیزهای گرانبهاست اما هیچ چیزی با ارزش تر از وقت و زمان نیست.
فردی که تا دیروز آدم گمنامی بیش نبوده چنانچه امروز با جدیت سعی در پیشرفت خود کند نهایتا" به فرداهای درخشانی می رسد اما فرد برجسته امروز چنانچه با اتکا به افتخارات فعلی خود دست از هر تلاشی برای پیشرفت بردارد به مرور در آینده ای نه چندان دور به هیچ تبدیل می شود.
افرادی که به دلیل عدم تحمل محیط کار شرکتها به دانشگاهها روی می آورند در حقیقت به کل سیستم آموزشی توهین کرده اند.
حالاتی که در جوانان امروز مرا بسیار مضطرب می کند ضعف راحت طلبی و تا اندازه زیادی عدم استقلال و عدم حس ماجراجویی آنانست .به نظر می رسد شیوه متداول در بین جوانان امروز تمایل شدید به راحتی و تنبلی است .
عرق ریختن در حین کار بسیار با ارزشتر از عرق کردن در باشگاههای ورزشی است.
معتقدم اگر در مورد غذا ایرادگیر نبوده و تغذیه مناسبی داشته باشید در آنصورت برای درمان بیماری نیازی به دوا و جوشانده های سنتی نخواهید داشت.
مثلی است قدیمی که می گوید غذای مناسب بهترین داروی پیشگیری است .
فلسفه شخصی من این است که تندرستی را می توان از طریق عادات و کارهای روزمره حفظ نمود.
ما باید با تمام نیرو آن گونه پیشرفتهای اقتصادی و مادی را که نهایتا" منجر به جلو آمدن شکمها و ارضای نفس می شوند با قاطعیت طرد کنیم.
توجه به مادیات تا آن حد گرانبها و پر ارزش است که آمیخته با رشد روح و روان افراد جامعه باشد این نوع رشد اقتصادی برای جامعه به منزله نکبت و ذلت است نه نعمت و برکت. شکم سیر با ذهنی کوتاه و منحرف چه مزایایی می تواند برای انسان داشته باشد.
پنجمین دوره مسابقات آزمایشگاهی کشوری اصفهان 1383
ششمین دوره مسابقات آزمایشگاهی کشوری، یزد 84
هفتمین دوره مسابقات آزمایشگاهی کشوری گرگان 1385
مرحله استانی ، استان اصفهان، تئوری و عملی ، فروردین 85
مرحله استانی ، استان اصفهان، تئوری و عملی ، فروردین 86
پنجمین دوره مسابقات آزمایشگاهی کشوری ، اصفهان 83
ششمین دوره مسابقات آزمایشگاهی کشوری، یزد 84
مرحله استانی ، استان یزد، تئوری و عملی ، اردیبهشت 86
مرحله استانی ، استان اصفهان، تئوری و عملی ، فروردین 86
مرحله استانی ، استان اصفهان، تئوری و عملی ، فروردین 85
سوالات مسابقات آزمایشگاهی المپیاد 2007
مرحله استانی ، استان اصفهان، تئوری و عملی
مرحله استانی ، استان یزد، تئوری و عملی ، اردیبهشت 85