مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

تقویم آزمون‌های سال 92 وزارت بهداشت/برگزاری 4 دوره آزمون زبان

رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی با اعلام تقویم آزمون‌های سال 92 علوم پزشکی از برگزاری چهلمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی در پنجم اردیبهشت ماه 92 خبر داد.

جبرائیل نسل سراجی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه آزمون کتبی پذیرش دوره‌های تکمیلی تخصصی فلوشیپ در 26 اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود، اظهار کرد: همچنین هفدهمین دوره آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت 26 اردیبهشت 92 برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری آزمون بهداشتکاران دهان و دندان در نهم خرداد 92، گفت: توزیع کارت ورود به جلسه این آزمون، هشتم خرداد ماه انجام می‌شود.

رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های علوم پزشکی در طی روزهای نهم و دهم خرداد ماه خبر داد و افزود: کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد طی روزهای چهارم تا هشتم خرداد ماه توزیع می‌شود.

سراجی با بیان اینکه آزمون کتبی دکتری تخصصی داروسازی، ششم تیرماه برگزار می‌شود، تصریح کرد: آزمون ارزشیابی دانش‌آموختگان داروسازی خارج از کشور در ششم تیر ماه و هفتم آذر ماه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری آزمون دستیاری دندانپزشکی در سیزدهم تیر ماه، اظهار کرد: کارت ورود به جلسه این آزمون دهم تا دوازدهم تیر ماه توزیع می‌شود.

رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری آزمون جایابی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور دو بار در سال، اظهار کرد: این آزمون در سیزدهم تیر ماه و هفتم آذرماه برگزار می‌شود.

سراجی به برگزاری آزمون ارتقا و گواهینامه‌ تخصصی پزشکی بالینی در سیزدهم تیر ماه اشاره کرد و افزود: آزمون ارتقای دستیاران دندانپزشکی، 16 تیرماه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری هجدهمین دوره آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت در 31 مرداد ماه، گفت: آزمون کتبی دانشنامه تخصصی دندانپزشکی در چهارم شهریور ماه، آزمون کتبی دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی بالینی پزشکی و آزمون پیش کارورزی و علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، 14 شهریور ماه برگزار می‌شود.

سراجی افزود: همچنین آزمون کتبی دکتری تخصصی رشته‌های علوم پایه پزشکی و بهداشت، 16 آبان ماه و نوزدهمین دوره آزمون زبان وزارت بهداشت، 30 آبان ماه و بیستمین دوره آزمون زبان، 30 بهمن ماه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری آزمون کتبی دستیار فوق تخصصی پزشکی در هفدهم بهمن ماه، اظهار کرد: همچنین دومین دوره آزمون پیش کاروزی و علوم پایه در سال 92 در 15 اسفند ماه برگزار می‌شود.

رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی با اشاره به تاریخ احتمالی چهل و یکمین دوره آزمون دستیاری، از برگزاری این آزمون در روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت ماه سال 93 خبر داد.

منبع : ایسنا

˝ویژه˝ از دانشگاه فرهنگیان حذف شد

ه گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، دانشگاه ویژه فرهنگیان نامی بود که در ابتدایی تاسیس این دانشگاه برای آن در نظر گرفته شده بود که با وجود ایجاد شائبه های مختلف، نام "ویژه" از آن حذف و با نام "دانشگاه فرهنگیان" ادامه فعالیت می دهد.


جهانبخش محبی نیا در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا با اشاره به هدف ایجاد دانشگاه فرهنگیان، گفت: در گذشته دانشگاه ویژه فرهنگیان داشتیم که متاسفانه این دانشگاه باعث برداشت ها و قضاوت های اشتباهی شده بود. تا جایی که این دانشگاه به دانشگاه ویژه آموزش و پرورش معروف و هدف آن تنها در به دست آوردن مدرک بالاتر برای معلمان ذکر می شد.


سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: برای رفع این برداشت غلط، کلمه "ویژه " از نام این دانشگاه برداشته شد و در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان بدون تغییر در ساختار آماده تربیت متخصصان در حوزه آموزش و پرورش کشور است.


محبی نیا با بیان اینکه این دانشگاه هر ساله و از طریق آزمون سراسری اقدام به جذب دانشجو خواهد کرد، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان با توجه به اهداف خود بدون حاشیه به تربیت نیروهای متخصص می پردازد.


به گزارش پانا، تمامی دانشجویان پس از ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان تعهد خدمت به آموزش و پرورش دارند. موضوع تعهد خدمت باعث می شود تا دانشجویان نگرانی از بابت مسائل استخدامی نداشته و تمام وقت خود را به یادگیری اختصاص دهند. همچنین دانشجو در طول تحصیل حقوق و مزایا دریافت کرده که البته به گفته سرپرست دانشگاه فرهنگیان، 45 درصد آن به دانشگاه داده می شود تا امکانات رفاهی دانشجو را فراهم کند.

منبع: سایت کانون قلمچی به نقل از پانا

قانون حذف کنکور لغو می‌شود

رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه شب گذشته این کمیته با مسئولان مربوطه، گفت: براساس تصمیم این جلسه حذف کنکور که مربوط به قانون سال 86 بود لغو شد.

رضا صابری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار داشت: البته این موضوع مراحلی دارد که باید طی شود در واقع تصمیم‌گیری اصلی بر عهده مجلس است و این قانون مصوبه بوده است.

وی تصریح کرد: البته جلساتی که کمیته آموزش عالی با وزارتخانه‌های متولی از جمله وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و همچنین دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و مرکز پژوهش‌های مجلس داشته است گفته شد شرایط لازم برای اینکه کنکور حذف شود مساعد نیست.

رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در بررسی‌های کارشناسی در برخی رشته‌ها رقابت از بین رفته اما در برخی رشته‌هایی که رقابتی هستند مشخص شده که نوع نمراتی که در سامانه آموزش و پرورش وجود دارد، کامل نیست و از آنجایی که دامنه پراکندگی آنقدر زیاد نیست که بتوان از بین آنها افراد را تفکیک کرد، به این نتیجه رسیدیم که باید شکل کنکور را از پر استرس و حجیم بودن خارج کرده و سابقه تحصیلی افراد را در آن لحاظ کنیم.

صابری با بیان اینکه اکنون طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دستور کار این کمیته قرار دارد، گفت: اگر این طرح به تصویب مجلس برسد می‌تواند جایگزین قانون قبلی شود. البته یکی از متغیرهای طرح جدید نیز همچنان سابقه تحصیلی افراد و نیز برگزاری آزمون عمومی و اختصاصی است.

وی افزود: در واقع بیش از 50 درصد رشته محل‌ها که شامل پانزده هزار رشته محل می‌شود را قصد داریم به سمتی هدایت کنیم که کنکور اختصاصی نداشته و سابقه تحصیلی افراد و آزمون عمومی را در بر بگیرد.

منبع : ایسنا

زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی تغییر کرد

رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی در طی روزهای نهم و دهم خرداد ماه، گفت: به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و عدم تداخل با کنکور سراسری، زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی تغییر کرد.

جبرائیل نسل سراجی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اعلام تقویم آزمونی کارشناسی ارشد علوم پزشکی از آغاز ثبت‌نام این دوره از آزمون از 23 بهمن ماه خبر داد.

وی با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی از 23 بهمن ماه از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.ir ، گفت: مهلت ثبت‌نام داوطلبان تا 12 اسفند ماه ادامه دارد.

سراجی با بیان اینکه دفترچه راهنمای ثبت‌نام 14 بهمن ماه منتشر می‌شود، اظهار کرد: همچنین داوطلبانی که در این آزمون ثبت‌نام می‌کنند، می‌توانند در طی روزهای 22 تا 24 اسفندماه نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی اقدام کنند.  

منبع: ایسنا

چه رشته‌هایی در 2013 بازارشغلی داغی دارند؟

اگر قصد شروع یا ادامه تحصیل در سال جدید میلادی را دارید و هنوز درباره انتخاب رشته خود مردد هستید، نشریه نیوجاب نیویو با در نظر گرفتن بازار کاری، رشته‌های مناسب و پرتقاضا را به شما معرفی می‌کند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از میان رشته‌های متعدد دانشگاهی که تحصیل در آنها حتی برای افرادی رویایی دست‌نیافتنی است، برخی رشته‌ها هستند که قبولی در آنها نه تنها سخت نیست بلکه آینده شغلی خوبی نیز در انتظار دانشجویانش وجود دارد.

فهرست این رشته‌ها که در صفحه اخبار آموزشی سایت یاهو منتشر شده، در پی می‌آید:

1- حسابداری: بنابر اعلام اداره کار ایالات متحده فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی در رشته حسابداری، بسیار مورد توجه هستند.

2- مدیریت: کارخانجات و شرکت‌ها همیشه به دنبال کشف و استخدام استعدادهای متخصص در امر مدیریت هستند، چرا که بسیاری از شرکت‌ها به دنبال راهکارهایی جهت کنترل هزینه‌های خود در نتیجه افزایش بازدهی هستند.

3- علوم کامپیوتر: رشته‌های مرتبط با کامپیوتر نیز در 2013 بازار بسیار خوبی دارند و به دلیل ارتباط با حرفه‌های خاص و نیاز به مهارت‌های منحصر به فرد همیشه مورد توجه هستند.

4- علوم ارتباطات: این رشته در راستای رشد روزافزون شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی بسیار مورد تقاضا است. در حقیقت مادامی که ارتباطات در دنیا ادامه دارد تقاضا در این رشته نیز ادامه خواهد یافت.

5- طراحی گرافیک: انتخاب این رشته در سال جدید تحصیلی از این لحاظ ارزشمند است که مسایل بسیاری در اینترنت وجود دارند که بایستی به آنها رنگ و لعاب بخشید تا سبب گرایش بصری افراد شوند. پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای این رشته حد فاصل سال‌های 2010 تا 2020 با رشد 61 درصدی مواجه شود؛ این مشاغل شامل طراحی‌ سیستم‌های کامپیوتری و سایر رشته‌های مرتبط با آن می‌شود.

6- مهندسی نفت: از آنجایی که در حال حاضر جهان با کمبود سوخت مواجه‌ است، دانشگاه‌ها در تربیت آنی و کافی فارغ‌التحصیلان این رشته با محدودیت زمانی مواجه هستند. در همین رابطه اداره کار ایالات متحده اعلام داشته است که برای هر یک از پروژه‌های حفاری نیاز به مهندسان بیشتری دارند چرا که فرآیند حفاری نفت بسیار پیچیده‌تر شده است.

7- مهندسی مکانیک: مهم‌ترین دلیل مورد اقبال بودن این رشته، توجه شرکت‌ها و کارخانجات و به بهبود کیفیت تولیداتشان است. دلیل عمده دیگر نیز رشد و توسعه در زمینه انرژی خورشیدی است و مشاغل در این رابطه نیز همیشه به دنبال تامین نیازها و خواسته‌های مردم هستند. بدیهی است افرادی که اطلاعات به روز در زمینه فن‌آوری‌های روز را دارند با چشم‌انداز بهتر شغلی روبرو خواهند بود.  

منبع:ایسنا

اطلاعیه سازمان سنجش اموزش کشور درباره زمانبندی ازمونهای سال۹۲

ردیفنام آزمونتاریخ ثبت نامتاریخ برگزاری
1آزمون فراگیر مقاطع (کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته) دانشگاه پیام نور91/7/12 تا 91/7/181391/09/24
2آزمون فراگیر مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه پیام نور91/7/16 تا 91/7/221391/09/24
3آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل ) سال 139291/8/09 تا 91/8/161391/11/20،19،18
4آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال 139291/9/7 تا 91/9/121391/12/18
5آزمون سراسری سال 139291/9/16 تا 91/9/251392/4/6،7،8
6آزمون کارشناسی ناپیوسته91/12/6 تا 91/12/121392/5/24
7آزمون کاردانی فنی و حرفه ای92/2/19 تا 92/2/261392/5/25

ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون کنکوری‌ها از امروز آغاز شد

با آغاز ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون در رشته محل‌های دانشگاه‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی از امروز دوشنبه 18 دی از طریق سایت سازمان سنجش، نحوه اعمال سوابق تحصیلی داوطلبان با توجه به نوع دیپلم و گروه آزمایشی امتحانی در پذیرش دانشجو در رشته محل‌های بدون آزمون کنکور اعلام شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از آنجاکه پذیرش داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) انجام می‌شود و با توجه به اینکه دروس امتحانی داوطلبان دیپلمه با توجه به نوع دیپلم آنان (ریاضی، تجربی، انسانی و ....) متفاوت است، بنابراین چنانچه نوع دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی که متقاضی آن می‌شود متفاوت باشد، درصد اعمال معدل کتبی متفاوت خواهد بود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای متقاضیان پذیرش در رشته محل‌های بدون آزمون کنکور از حداکثر 100 درصد تا حداقل 31 درصد متغییر می‌باشد.

بر اساس این گزارش میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های ریاضی فیزیک در گروه آزمایشی ریاضی و فنی مهندسی 100 درصد، گروه آزمایشی علوم تجربی و کشاورزی 80.9 درصد، گروه آزمایشی علوم انسانی 41.2 درصد، گروه آزمایشی هنر 100 درصد و گروه آزمایشی زبان نیز 100 درصد است.

همچنین، برای دیپلمه‌های علوم تجربی میزان ضریب تاثیر سوابق تحصیلی در گروه آزمایشی ریاضی و فنی مهندسی 74.4 درصد، گروه آزمایشی علوم تجربی و کشاورزی 100 درصد، گروه آزمایشی علوم انسانی 41.2 درصد، گروه آزمایشی هنر و زبان نیز 100 درصد است.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های ادبیات و علوم انسانی در گروه آزمایشی ریاضی و فنی مهندسی 31.4 درصد، گروه آزمایشی علوم تجربی و کشاورزی 31.4 درصد، گروه آزمایشی علوم انسانی 100 درصد، گروه آزمایشی هنر 69.8 درصد و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی 100 درصد است.

بر اساس این گزارش برای دیپلمه‌های علوم و معارف اسلامی میزان تاثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی مهندسی و علوم تجربی و کشاورزی 31.4 درصد، گروه آزمایشی علوم انسانی 100 درصد، گروه آزمایشی هنر 69.8 درصد و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی 100 درصد است.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان سایر عناوین دیپلم در در گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی مهندسی و علوم تجربی و کشاورزی 31.4 درصد، گروه آزمایشی علوم انسانی 41.2 درصد، گروه آزمایشی هنر 69.8 درصد و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی 100 درصد است.

بر این اساس داوطلبان باید همزمان با ثبت‌نام معدل کتبی خود را دقیقاً مطابق معدل مندرج در مدرک دیپلم درج کنند، چرا که در صورت مغایرت معدل اعلامی با معدل مندرج در مدرک دیپلم در زمان پذیرش و ثبت‌نام از ادامه تحصیل فرد جلوگیری می‌شود.

همچنین، دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانش نظام جدید که فاقد مدرک پیش‌دانشگاهی و یا مدرک کاردانی هستند، حق ثبت‌نام و ادامه تحصیل در این دوره را ندارند.

به گزارش ایسنا، دارندگان مدرک کاردانی یا فوق دیپلم دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، همچنین دارندگان مدرک کاردانی پیوسته یا شاغلین به تحصیل در دوره‌های کاردانی که حداکثر تا 30 بهمن ماه سال جاری موفق به دریافت گواهینامه کاردانی می‌شوند، می‌توانند در این دوره ثبت‌نام کنند.  

منبع: خبرگزاری ایسنا