مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

ارتقا جایگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارزیابی وبومتریکس مرداد

ارتقا جایگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارزیابی وبومتریکس مرداد ماه 91
از جایگاه 4 در بین دانشگاههای علوم پزشکی کشور به جایگاه سوم
 
رتبه بندی وبومتریک شاخصی است برای رتبه بندی وب سایتهای دانشگاه ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا که توسط آزمایشگاه سایبرمتریک (CINDOC) واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا تهیه می شود. وبومتریک 8000 دانشگاه دنیا را بر اساس اطلاعات مبتنی بر وب آنها سالیانه دو بار در دی ماه و تیر ماه تحلیل می کند.

رتبه بندی وبومتریک متشکل از یک پایگاه داده شامل 15000 دانشگاه و بیش از 5000 موسسه و مرکز تحقیقاتی می باشد. 8000 دانشگاه اول در رتبه بندی وبومتریک مشخص شده و دانشگاه های دیگر نیز در رتبه بندی محلی و جزئی تر آمده است.

5 دانشگاه ایران در 1000 رتبه اول دنیا قرار دارد که در این بین از دانشگاه های علوم پزشکی تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران دیده می شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران و شیراز در جایگاه سوم قرار دارد. 

معیارهای رتبه بندی جولای 2012

این رتبه بندی از سال 2004 رتبه بندی وب ‌سالی دو بار انتشار می یابد که بیش از 20 هزار موسسه در سراسر جهان را پوشش می دهد. هدف از این رتبه بندی، ایجاد انگیزه برای موسسات و محققان برای حضور در وب و انعکاس فعالیت آنهاست. به منظور ارتقا کیفیت رتبه بندی در نسخه جدید رتبه بندی، معیارها تغییر داده شده است.

معیارهای رتبه بندی سایت ها جولای 2012
 
 

معیار

میزان تاثیر

PRESENCE

20%

IMPACT

50%

OPENNESS

15%

EXCELLENCE

15%

 
 

Present حضور (20%)

تعداد صفحات ساب دومین های دانشگاه Index‌ شده در موتور جستجو google می باشد، در این شمارش هر صفحه وب، شامل همه فرمت ها (استاتیک و داینامیک) محاسبه شده است. این آیتم یک معیار مناسب از فعالیت های انجام شده توسط دانشگاه در قرن 21 می باشد.

Impact تاثیر (50%)

سنجیدن کیفیت محتوا از طریق همه پرسی های مجازی، با استفاده از شمارش لینک های خارجی به ساب دومین های دانشگاه.

این لینک ها مشخص کننده اعتبار سازمان ، کارایی علمی، ارزش اطلاعات، و سودمندی سرویس های معرفی شده در صفحات وب سایت می باشد. این اطلاعات با استفاده از دو تهیه کننده مهم majestic seo و ahrefs بدست می آید.

Oppeness(15%)

تعداد فایل های Pdf، doc،docx و ppt در گوگل اسکولار. تنها فایلهای با نام درست (به طور مثال فایلهای ‌adobe acrobat با پسوند pdf.) در بازه زمانی 2007-2011 در نظر گرفته شده اند.

EXCELLENCE( 15%)

مقالات علمی منتشر شده در مجلات جهانی با impact بالا تاثیر مهمی را در رتبه بندی دانشگاه ها دارند. برای امتیاز دهی در این شاخص از داده های ارائه شده توسط رتبه بندی scimago استفاده شده است.

قابل ذکر است آمار و ارقام انتشار یافته رتبه می باشند و ارزشهای خام استفاده شده در محاسبه نیستند. 

منبع:سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد    www.mums.ac.ir

شناخت از طریق بازی:‌ کارگاه های بازی درمانی با کودکان و نوجوانان

آنچه در زیر می خوانید گزیده ای از مطالب و بازی هایی است که در کتاب " شناخت از طریق بازی:راهنما برای کارگاه های کودکان۷-۱۴ ساله و گروه های سنی بالاتر" نوشته  کواچتسرزیچ، اسلابودانکایانکویچ ودیگران. ترجمه زهره قایینی  از سوی  کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در سال ۱۳۷۶منتشر شد.

این بازی ها حاصل تجربه مستقیم گروهی از روانشناسان با کودکانی از بلگراد و شماری از شهرهای صربستان است که در نتیجه جنگ آسیب روانی دیده بودند. از آن جا که این تجربه برای همه  کودکانی که به گونه ای آسیب روانی دیده اند، ‌مفید و موثر است و چاپ این کتاب دیگر در بازار موجود نیست.   
کار گاه های "‌شناخت از طریق بازی"  جنبه ی آموزشی ندارند، اما بر روند رشد کودکان تاثیر می گذارند و به آن ها امکان می دهند تا به تجربه های نو  دست یابند. 
هدف از برپایی چنین کارگاه هایی برانگیختن حس رقابت در کودکان، تقویت قدرت بیان وتجربه های درونی برای آن هاست. روش خلاقانه ی کارگاه ها بر: تجربه ی بازی – شناخت- رشد استوار است.

ادامه مطلب ...

بازی درمانی در آموزش مهارت ها

«بازی» به هر گونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدف دار که به صورت فردی یا گروهی انجام پذیرد و موجب بروز نیازهای کودک شود، گفته می شود. بازی وسیله ی طبیعی کودک برای اظهار و بیان «خود » است. «آلفردآدلر» روانشناس معروف   می گوید: هرگز نباید به بازی به عنوان روشی برای وقت کشی نگاه کرد  و «گری لندرث» اظهار می دارد که: «بازی کردن برای کودک مساوی است با صحبت کردن برای یک بزرگسال، بازی و اسباب بازی، کلمات کودکان هستند». بازی ۵ ویژگی اساسی دارد: از درون برانگیخته می شود، آزادانه انتخاب می شود، لذت بخش است، واقعیت گریز است و بازیکنان به طور فعال در آن شرکت دارند. برای درک بیشتر دنیای کودکان می باید آنها را در هنگام بازی  مورد مشاهده قرار داد. بازی برای کودکان همانند کلام برای بزرگسالان است.

در این مقاله قصد داریم به بحث راجع به بازی درمانی که نوعی از انواع هنردرمانی است، بپردازیم. در بازی درمانی، کلامی ساختن چیزی که غیرکلامی است یا هوشیارسازی آن چه ناهوشیار بوده است یکی از جالب ترین و بدیع ترین فعالیت های بازی درمانگر محسوب می شود. اوست که تلاشی را با کمک بیمار/ مراجع برای تفسیر انواع بازی ها و یا حتی تصاویر و نقاشی های نمادین ایجاد شده، انجام می دهد و سعی می کند که این نمادها را به جهان واقعی متصل ساخته و وسیله ی شفادهندگی را در  بیمار/ مراجع فراهم سازد.

 از آنجایی که درکنار بازی درمانی بخصوص روی کودکان، جهت تشخیص بهتر، ممکن است از سایر مقوله های هنر درمانی از جمله: نقاشی درمانی، شن درمانی و موسیقی درمانی نیز بهره گرفته شود، لازم است به مبحث کلی هنر درمانی نیز اشاره مختصری گردد.

کلید واژه ها: هنر، بازی،نقاشی،موسیقی، درمان، کودکان

ادامه مطلب ...

برنامه ریزی برای مطالعه 2

با سلام مجدد  

 

در پست قبلی درباره انواع برنامه ریزی و ویژگی های برنامه ریزی بلند مدت بحث شد و بحث به برنامه ریزی کوتاه مدت رسید. 

 

مهترین ویژگی های یک برنامه مطالعاتی کوتاه مدت خوب قابلیت اجرا و انعطاف پذیری آن است. 

سالیان قبل برنامه ای که در بین مشاورین و دانش آموزان رایج بود به نام برنامه مطالعه ساعتی که البته هنوز هم کسانی هستند که اطلاعات مشاوره ای و ذهنی خود را به روز نکرده اند و از این روش فرسوده استفاده می کنند . این برنامه به این صورت بود که فرد به اصطلاح مشاور از ابتدای صبح طبق زمانبندی مشخصی درس های مشخصی را برای دانش آموزان تعیین می کردد و دانش آموز آن را اجرا می کرد و جالب تر از همه این که بعضی ها که هنوز هم خودشان را یک پا مشاور و علامه دهر می دانند یک برنامه را می نویسند و کپی می گیرند و یک کلاس و یا حتی گروه کثیری از دانش آموزان را تشویق به انجام آن می کنند.  

ایرادهایی که بر این نوع برنامه ریزی کوتاه مدت وارد است: 

1. مهمترین ایراد عدم توجه به وجهه انسانی فرد و  وجود تفاوت های فردی بین آنها است. کسی که این نوع برنامه را استفاده می کند مانند پزشکی است که یک نوع نسخه را برای همه بیماران بدون توجه به نوع بیماریشان تجویز می کند این فرد دانش آموز را رباتی فرض کرده که به او می گوید دستت را با این زاویه بچرخان اما باید این را در نظر بگیرند که دانش آموز انسان است احساس دارد ، حال خوب و حال بد دارد نمی توان ساعت 10-8 را برای درسی مشخص تعیین کرد زیرا از کجا مشخص است که در آن ساعت در کدام حال خود است. 

2. ایراد بعدی عدم انعطاف پذیری این نوع برنامه است. این نوع برنامه ، برنامه ای خشک و محدود است و توجیهی که توصیه کنندگان این نوع برنامه می آورند وجود زمان های جبران در آخر شب است. یک سوال ساده : آیا خواندن ریاضی در آخر شب برای همه افراد قابل تحمل است؟؟؟  جواب و قضاوت با شما

در انتهای بحث نقد از این نوع برنامه مطالعاتی به این نکته جالب اشاره می کنم که بعضی از موسسات در برخی شهرها هم هنوز از این نسخه های آماده استفاده می کنند و بحث مفصل در این مورد را در بحث موسسات آموزشی ، آری یا نه؟؟؟؟ در خدمت شما خواهم بود.

و اما .........................

و اما اصل مطلب من درباره برنامه مطالعاتی کوتاه مدت معرفی شیوه ای علمی و نوین به نام برنامه مطالعاتی پازلی می باشد که در پست های بعدی به شرح مفصل آن می پردازیم.

   

برنامه ریزی برای مطالعه

با سلام  

بحثی را که امروز شروع می کنیم نه تنها برای کنکوری ها موثره بلکه دانش آموزان در تمامی مقاطع نیز می توانند از این صحبت ها استفاده کافی را ببرند. 

برنامه ریزی درسی به دو صورت است : 

1. برنامه ریزی بلند مدت (سالانه) 

 

2. برنامه ریزی کوتاه مدت   

 

در مورد برنامه ریزی بلند مدت باید به این نکته توجه کنید که این برنامه اگر توسط یک شخص خاص تهیه شود کارایی و مقبولیت لازم را دارا نیست زیر یک فرد به تنهایی به همه دروس مسلط نیست که بتواند برنامه دقیقی برای کل سال پیاده کند و بهترین برنامه بلند مدت برنامه ای است که توسط موسسات ارائه می شود زیرا مجموعه ای از افکار در مورد آن نظر داده اند و در طی سالیان متمادی از طریق آزمایش و خطا نواقص آن برطرف شده و شما نباید خودتان را در معرض آزمایش برنامه بلندمدت بعضی به اصطلاح مشاورین و یا برنامه بلندمدت خودتان بکنید.  

برنامه های بلند مدتی که بتوانند نیاز دانش آموزان را برآورده کنند باید چندین ویژگی را داشته باشند: 

1. برنامه باید همه ی مباحث را پوشش دهد .

2. باید جایی را برای جبران برخی عقب ماندگی ها را داشته باشد. ( ایستگاه های جبرانی)

3. باید هرد مبحث را چندین مرتبه مرور کند و به گونه ای باشد که تا آخر سال تحصیلی شما یک مبحث را مرور کرده باشید.  

4. بازه های زمانی متعادلی را در نظر گرفته باشد. و متعادل ترین بازه زمانی دو هفته می باشد.

5. برنامه باید فشردگی لازم را داشته باشد و بازه زمانی دو هفته این فشردگی را به وجود می آورد.

 

با توجه به ویژگی های ذکر شده و بررسی هایی که تا امروز انجام داده ام و تجربه نشان می دهد برنامه کانون قلم چی دارای ویژگی های بالا است و خصوصاً بازه زمانی دو هفته ای را که برای آزمون های خود برگزیده اند بهترین بازه زمانی است و اگر کسی حتی در آزمون های کانون شرکت نمی کند لااقل برنامه آن را بگیرد و بر اساس آن برنامه کوتاه مدت خود را اجرا کند لیکن اگر کسی به موسسات دیگر مراجعه می کند برنامه کوتاه مدت خود را بر اساس برنامه جامع همان موسسه طرح ریزی کند ولی با اندکی تغییر که در مطالب بعدی ذکر خواهد شد. 

ادامه بحث برنامه ریزی و خصوصاً برنامه کوتاه مدت در پست های بعدی

 

 

                                                                      به امید موفقیت

                                                                           کریم زنگنه