مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

راه اندازی ایستگاه مشاوره (سوال از شما پاسخ از ما)

من سال سوم هستم می خواستم بپرسم برای قبول شدن توی رشته های پزشکی وداروسازی به طور متوسط باید در هفته چند ساعت زیست خوند؟

باید زیست را به عنوان پای ثابت برنامه روزانه خود قرار دهید. اما از درس های دیگر هم نباید غفلت کنید

در فرصت کم باقی مانده بهتر نیست که بعضی فصلها که درطبق بودجه بندی کنکور هرساله تعداد کمی سوال در کنکور سراسری می آید حذف کرده و در عوض فصلهایی که سوال بیشتری می آید بیشتر مطالعه کنیم ؟

حتما به هین شیوه عمل کنید

 در امتحانات تشریحی بسیار ضعیف تر از تستی هستم مخصوصا در دروسی که باید درس ها را حفظ کرد مثل دین و زندگی چه کنم؟

باید نوشتن را تمرین کنید. آشفتگی انشا که ناشی از عدم آسودگی فکری است می تواند به مشکل شمامنجر شود. با کتاب دوسالانه تمرین کنید. اما جواب ها را حتما بنویسید. ضمنا در زمان خواندن دروس متنی یادداشت برداری را فراموش نکنید. 

آزمون مهندسی فناوری ارشد 29اردیبهشت برگزار می‌شود

جبعلی برزویی با اشاره به برگزاری نخستین آزمون مهندسی فناوری ارشد در 16 رشته گفت: در این آزمون که در اسفندماه سال گذشته ثبت نام آن صورت گرفت، شش هزار نفر شرکت کردند.
وی با بیان اینکه از امسال شیوه‌های آموزش و پذیرش در دانشگاه علمی کاربردی تغییر می‌کند افزود: دانشجویان متقاضی این دوره باید علاوه بر دارا بودن مدرک کارشناسی مرتبط، حداقل سه سال تجربه و سابقه کار فنی و تخصصی داشته باشند.
معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی در خاتمه عنوان کرد: گزینش دانشجو در هر رشته امتحانی بر اساس نمره کل آزمون، اعمال 20 درصد معدل کل کارشناسی، نتیجه مصاحبه حضوری، با توجه به صلاحیت عمومی داوطلبان، بومی بودن، سهمیه ایثارگران و غیره صورت می‌گیرد.

ثبت نام زودتر از موعد مقرر دانش آموزان در سال تحصیلی 92-91

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ' قاسم مستقیم ' با اشاره به نزدیک شدن زمان ثبت نام دانش آموزان براساس شیوه نامه جدید گفت: ثبت نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی از اول تا پایان اردیبهشت و پایه های دوم تا ششم ابتدایی از اول تا پایان خرداد ماه امسال انجام خواهد شد.

وی افزود: ثبت نام دانش آموزان سایر پایه ها و دوره ها نیز از اول خرداد تا پایان تیر ماه امسال به طور مشروط انجام می شود.

مستقیم با بیان اینکه مدیران مدارس غیردولتی موظفند شهریه ابلاغی راهمراه با فهرست همه فعالیت ها درمعرض دید اولیای دانش آموزان قرار دهند افزود: برای انجام سایر فعالیت ها مثل آموزش زبان و المپیاد، مدیران این مدارس موظف به کسب مجوز از اداره مربوطه هستند.

این مقام مسوول هرگونه پرداخت از جمله وجه نقد، چک حامل و سایر پرداخت ها را بابت شهریه درمدارس غیردولتی ممنوع اعلام کرد و افزود: وجوه پرداختی باید از سوی اولیای دانش آموزان در وجه مدرسه و به حساب آن واریز شود.

دبیرستاد مرکزی ثبت نام وزارت آموزش وپرورش، پرداخت کمک های مردمی به مدرسه را داوطلبانه عنوان کرد و افزود: دریافت هرگونه وجهی درمدارس غیردولتی غیراز شهریه مصوب هنگام ثبت نام ممنوع است و دریافت کمک های مردمی از اولیا پس از شروع سال تحصیلی از طریق حساب مدرسه صورت می گیرد.

مستقیم درادامه با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته با واحدهای سوادآموزی کشور اظهار کرد: مدیران مدارس و مجتمع های آموزشی موظفند درهنگام ثبت نام، اسامی اولیای بی سواد دانش آموزان را جمع آوری کنند تا برای جذب و آموزش این افراد برنامه ریزی شود.

دبیرستاد ثبت نام وزارت آموزش وپرورش گفت: دریافت شهریه وهرگونه کمک هزینه تحصیلی و نیز اخذ تعهد مالی به استثنای وجوه مربوط به بیمه و کتاب های درسی هنگام ثبت نام درمدارس دولتی ممنوع است.

آموزش معلمان دوم و ششم ابتدایی در تابستان

خبرگزاری پانا: معاون آموزش های کوتاه مدت مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری آموزش معلمان پایه های دوم و ششم ابتدایی در فصل تابستان خبر داد.

مهدی جلالی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا با اشاره به ساختار آموزشی جدید و نظام آموزشی 6.3.3 و اینکه تمام سیاست های آموزش و پرورش منتهی به آموزش می شود، اظهار کرد: مطلع این مجموعه از سال گذشته با آموزش آموزگاران پایه اول ابتدایی آغاز شد.

وی افزود: در تابستان سال گذشته 70 هزار آموزگار پایه اول ابتدایی آموزش های لازم و مربوط به کتب تازه تالیف این پایه را گذرانده و با آمادگی سر کلاس های درس حاضر شدند.

ادامه مطلب ...

کودک بیش فعال را درمان کنیم نه تنبیه

علل پیدایش اختلالات روانی متنوع است. عوامل ارثی، فرهنگی، اجتماعی، ضایعات مغزی، محرومیتهای عاطفی و استرس ها هریک به تنهایی با یکدیگر ارتباط داشته و می توانند موجب بروز رفتارهای غیرعادی شوند، البته بیشترین اختلالات به آسانی قابل شناساییاند. کودک نمیتواند از احساسات خود مانند ترس و اضطراب، احساس محرومیت و شکست صحبت کند، ولی میتواند آنها را به زبان علائم جسمانی مانند بیاشتهایی، دلدرد، سردرد و اختلالات رفتاری مانند بیقراری، امتناع از رفتن به مدرسه و بهانهگیری بیان کند......

بنابراین هر رفتار غیرعادی کودک یا علائم جسمانی را بویژه اگر علت عضوی نداشته باشدباید به عنوان واکنش نسبت به شرایط پیرامون او در نظر گرفت، اغلب فرزندان خود را به خاطر خطاهای او محکوم می کنیم یاآنها را تنبیه می کنیم و فراموش می کنیم که به جای آن باید خطاها و ندانمکاریهای خود را علت بروز مشکلات آنها بدانیم.

بیش فعالی ADHD اختلالی است که در آن پرتحرکی، بیتوجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد.

ادامه مطلب ...

اسم‌های ساده‌تر روی کودکانتان بگذارید

وقتی اسم فردی را می‌شنوید که اصلا او را نمی‌شناسید،‌ در مورد او چه فکر می‌کنید؟ البته به نظر اصلا درست نمی‌رسد که بخواهیم بر اساس تنها اسم افراد در مورد آن‌ها قضاوتی داشته باشیم. اما مطالعات نشان می‌دهند که مغز به هر حال این کار را می‌کند.

به گزارش وایرد، مطالعات جدید حاکی از آن است که هر چه تلفظ اسم یک نفر ساده‌تر باشد، مردم با احتمال بالاتری او را دوست خواهند داشت. آدام التر، روانشناس دانشگاه نیویورک و از محققین این مطالعه می‌گوید:‌«وقتی بتوانیم بخشی از اطلاعات را ساده‌تر پردازش کنیم و آن را راحت‌تر بفهمیم، آن را بیشتر دوست خواهیم داشت.»

این ایده که مغز اطلاعاتی را بیشتر دوست دارد که در استفاده ساده باشند، در واقع به دهه 1960/ 1340 برمی‌گردد، زمانی که محققین دریافتند مردم به تصاویری از حروف چینی بیشترین علاقه را نشان می‌دهند که قبلا بارها و بارها آن را دیده باشند. از آن زمان محققین سایر نقش‌هایی را که یک اسم می‌تواند بازی کند، مورد بررسی قرار داده‌اند، این که چه‌طور یک اسم روی قضاوت ما تاثیر می‌گذارد و این تاثیر به چه میزان است.

برای مثال، برخی مطالعات نشان دادند که مردم می توانند تا حدی تنها با دانستن اسم کوچک یک نفر، میزان درآمد و میزان تحصیلات او را پیش‌بینی کنند. احتمالا دوران کودکی غنی‌ترین حوزه برای مطالعه در مورد اسم‌هاست: برای پسرهایی که اسم‌های دخترانه دارند، تعلیق در دوران مدرسه با احتمال بالاتری اتفاق می‌افتد. به علاوه هر چه اسم یک کودک غیرمعمول‌تر باشد، احتمال بیشتری دارد که مرتکب کار خلافی شود.

در سال 2005/ 1384، التر و همکارانش در مورد این که چه‌طور راحتی تلفظ اسم شرکت‌ها روی عملکرد آن‌ها در بازار بورس تاثیر می‌گذارد مطالعه کردند. جدا از همه تاثیرهای مشهود، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که سهام شرکت‌هایی که اسمشان راحت‌تر تلفظ می‌شود در مقایسه با شرکت‌هایی که اسم سختی دارند، بهتر داد و ستد می‌شود.

التر در این‌باره می‌گوید:‌«کمّی‌سازی این تاثیر معمولا خیلی خیلی دشوار است چون به میزان بسیار زیادی به زمینه بستگی دارد. ولی وجود دارد و قابل اندازه‌گیری است. نمی‌‌توانید از آن اجتناب کنید.»

اما تلفظ نام چه‌قدر روی ادراک ما از افراد تاثیر می‌گذارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال، التر و همکارانش سیمون لهام و پیتر کوال از دانگشاه ملبورن پنج مطالعه انجام دادند.

در مطالعه اول،‌ از 19 زن و 16 مرد که همگی دانشجو بودند، خواسته شد 50 نام خانوادگی را بر اساس سختی و آسانی تلفظ و نیز این که چه‌قدر از آن خوششان می‌آید، ارزیابی کنند. در مطالعه دوم، 17 زن و 7 مرد دانشجو باید به نامزدهای سیاسی فرضی تنها بر اساس اسمشان رای می‌دادند. در مطالعه سوم، از 55 زن و 19 مرد دانشجو خواستند به نامزدهای فرضی رای بدهند که هم نام آن‌ها را می‌دانستند و هم مقداری اطلاعات در مورد موقعیت سیاسی آن‌ها داشتند.

در مجموع محققین به این نتیجه رسیدند که راحتی تلفظ یک اسم، بدون در نظر گرفتن طول آن یا این که چه‌قدر خارجی به نظر برسد، در تعیین مورد علاقه بودن بیشترین سهم را دارد. سادگی تلفظ حدود 40 درصد از دوست‌داشتنی‌ بودن را شکل می‌دهد.

البته به گفته خود التر، این موقعیت‌ها هیچ‌کدام واقعی نبودند و در دنیای واقعی، عوامل متعدد دیگری وجود دارند که بر دوست‌داشتنی بودن موثر هستند.

در مطالعات اخیر، گروه التر می‌خواستند به درک بهتری از تاثیر سادگی تلفظ اسم در محیط خارج از آزمایشگاه برسند. آن‌ها اسم 500 وکیل را به طور تصادفی انتخاب کردند و سادگی تلفظ نام آن‌ها و میزان دوست‌داشتنی بودنشان را ارزیابی کردند. وقتی این نتایج را با سابقه دانشگاهی،‌ میانگین درآمد و جایگاه حقوقی واقعی این وکلا مقایسه کردد، همبستگی اندک اما قابل توجهی مشاهده شد.

به نظر می‌رسد دست‌کم در این مطالعه، 1.5 درصد از موفقیت وکلا به سادگی تلفظ نام آن‌ها بستگی دارد. التر در این‌باره می‌گوید:‌«البته این خیلی کم‌تر از آن 40 درصد است و ما واقعا نمی‌دانیم کدام وکیل شایسته‌تر است در حالی که شایستگی قطعا بیشترین تاثیر را در موفقیت دارد. با این حال، هنوز هم اسم مهم است.»

این نتایج روی خود التر تاثیر گذاشته است. وی تصمیم دارد وقتی بچه‌دار شد، برای آن‌ها اسم‌های ساده انتخاب کند! 

منبع: به نقل از خبرآنلاین 

به سؤالات شک‌دار جواب ندهید

دانش‌آموزان در آزمون‌ها اغلب از سؤالاتی که در دو گزینه‌ی آن شک دارند، شکایت دارند. بسیاری دانش‌آموزان وقتی دو گزینه را حذف می‌کنند گمان می‌کنند کارشان راحت‌تر می‌شود و گزینه‌ی درست را زودتر پیدا می‌کنند؛ اما رویارویی با این سؤالات دشوارتر است زیرا وقتی دانش‌آموز از بین 4 گزینه، در انتخاب گزینه‌ی درست شک می‌کند می‌تواند به راحتی از آن سؤال بگذرد ولی حذف دو گزینه‌ی غلط کار را سخت‌تر هم می‌کند. در واقع حذف دو گزینه  و ماندن دو گزینه، به معنای رسیدن به پاسخ نهایی نیست. زمانی که دانش‌آموز بین دو گزینه شک داشته باشد، جواب دادن به صورت شانسی کاری اشتباه است. شما باید از جوابی که می‌دهید مطمئن باشید و بتوانید پاسخ درست را در میان گزینه‌های داده شده کشف کنید.
حال بهتر است بدانیم چگونه می‌توان کم‌تر با سؤالات شک‌دار در آزمون مواجه شد و همین‌طور هنگام برخورد با سؤالات شک‌دار یعنی سؤالاتی که از جواب آن مطمئن نیستیم، چه کار کنیم:
1- مهم‌ترین و بهترین راهکار برای مواجه نشدن با سؤالات شک‌دار، عمیق خواندن درس‌ها و هم‌چنین افزایش تست‌زنی است. وقتی درس‌ها را عمیق می‌خوانید و به جزئیات هم توجه می‌کنید، کم‌تر درباره‌ی آن‌چه بلد هستید، دچار تردید و شک می‌شوید.
هم‌چنین وقتی تست‌های زیادی تمرین می‌کنید با تیپ‌های مختلف تست آشنا می‌شوید و نحوه‌ی پاسخ به آن‌ها را یاد می‌گیرید.
2- در جلسه‌ی آزمون هنگام مواجهه با سؤالات شک‌دار، کنار آن بنویسید«ش» و جواب ندهید و از آن سؤال عبور کنید. سپس در خانه بررسی کنید که آیا شک شما درست بوده است یا نادرست. بعد از چند آزمون متوجه خواهید شد که نسبت به سؤالات شک‌دار در درس‌های مختلف چه واکنشی داشته باشید. 
 
منبع: مجله آزمون کانون فرهنگی آموزش قلم چی شماره 81 

زمان و مکان بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از سیزدهم تا بیست و سوم اردیبهشت ماه سال جاری در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، بنابراعلام روز سه شنبه روابط عمومی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در سومین جلسه شورای سیاستگذاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمان و مکان این رویداد هنری به تصویب اعضا رسید.

برطبق برنامه پیش بینی شده، آیین افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد، ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

کمیته‌های بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز طبق روال سال‌های گذشته مشخص شده‌ و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

امسال با توجه به ربع قرن فعالیت نمایشگاه کتاب، کمیته‌ای با عنوان 'ربع قرن' با هدف بزرگداشت 25 سال جهاد فرهنگی و با اختصاص سالن ویژه‌ای راه‌اندازی شده است.  
منبع: ایرنا

درس ریاضی و علوم در سال 91 غنی سازی می شود

آزمون جهانی تیمز - TIMSS - با هدف مطالعه روند بین المللی آموزش و یادگیری ریاضی و علوم یکی از گسترده ترین پژوهش های بین المللی است که به وسیله انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی - IEA - از سال 1955 میلادی هر چهار سال یک بار در سطح جهان به صورت هماهنگ انجام می شود.

'ابراهیم سحرخیز' در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در سال آینده، محتوای کتاب های درسی علوم و ریاضی در دوره های راهنمایی و دبیرستان با آزمون بین المللی تیمز متناسب سازی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین از دیگر برنامه های سال آینده آموزش متوسطه، افزایش میزان مشارکت دبیران در تدوین محتوای جدید برنامه درسی است که در قالب برنامه درس ملی برای نظام جدید آموزشی (6.3.3) نوشته می شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش همچنین از اجرایی شدن نظام ارزشیابی معلمان در تابستان سال 91 در کشور خبر داد.

سحرخیز اظهار داشت: در این نظام معلمان براساس توانمندی ها و فعالیت های علمی و پژوهشی خود سطح بندی و امتیازبندی می شوند.

وی تاکید کرد: سنجش و ارزشیابی جزو جدانشدنی تعلیم و تربیت به شمار می رود که بدون استمرار دقیق آن، رسیدن به اهداف مورد نظر به صورت مطلوب، ناممکن خواهد بود. 

منبع: ایرنا