مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

کیف پر از میخ

زمانی، پسربچه ای بود که رفتار بدی داشت . پدرش کیفی پر از میخ به او داد و گفت هرگاه رفتار بدی انجام داد، باید میخی را به دیوار فرو کند. روز اول پسر بچه 37 میخ وارد دیوار کرد. در طول هفته های بعد وقتی یاد گرفت بر رفتارش کنترل کند، تعداد میخ هایی که به دیوار می کوبید به تدریج کمتر شد. 

او فهمید که کنترل رفتار، از کوبیدن میخ به دیوار آسان تر است. سرانجام روزی رسید که پسر رفتارش را به کلی کنترل کرد. این موضوع را به پدرش گفت و پدر پیشنهاد کرد اکنون هر روزی که رفتار را کنترل می کند میخی را بیرون بکشد. روزها گذشت و پسرک سرانجام به پدرش گفت که تمام میخ ها را بیرون کشیده. پدر دست پسرش را گرفت و سمت دیوار برد. پدر گفت: تو خوب شده ای اما به این سوراخ های دیوار نگاه کن. دیوار شبیه اولش نیست. وقتی چیزی را با عصبانیت بیان می کنی، آنها سوراخی مثل این ایجاد می کنند. تو می توانی فردی را چاقو بزنی و آنرا دربیاوری. مهم نیست که چقدر از این کار اظهار تاسف کنی. آن جراحت همچنان باقی می ماند. ایجاد یک زخم بیانی(رفتار بد)، به بدی یک زخم و جراحت فیزیکی است

کودکان بیشتر از اسباب بازی همبازی می خواهند

در خیابان های شهر قدم می زنید از جلوی مغازه اسباب بازی فروشی می گذرید فرزندتان می گوید: بابا بریم اسباب بازی بخریم و شما هم می گویید: باشه(پسرم یا دخترم). وارد مغازه می شوید وای چه همه اسباب بازی رنگارنگ . فرزندتان می گوید: این اسباب بازی یا فلان بازی کامپیوتری را برام می خرید؟ و شما اگر خیلی پدر یا مادر باحوصله ای باشید دقت می کنید ببینید آموزشی هست یا نه؟ و شاید هم بدون قید و شرطی پول اسباب بازی را حساب کنید و ......

اما آیا تا به حال فکر کرده اید که یک اسباب بازی کوچک و شاید به نظر شما کم اهمیت چه تاثیراتی بر فرزندتان خواهد داشت؟ و یا اصلاً، چرا فرزندتان گرایش به سمت بازی کامپیوتری و انواع اسباب بازی ها پیدا کرده است؟ کمی در فضای حاکم بر خانواده ی خود فکر کنید؟ اصلی ترین دلیل این است : کودکتان همبازی ندارد .

این مطلب بیانگر این نیست که اسباب بازی نخرید بلکه می گوییم خودتان همبازی کودکتان شوید در کنار آن اسباب بازی هایی را هم که شرایط یک اسباب بازی خوب را داشته باشد برای فرزندتان تهیه کنید.

حداقل شرایط یک اسباب بازی خوب:

۱. مهمترین ویژگی اسباب بازی خوب متناسب بودن با سطح رشدی کودک است به زبان ساده تر اسباب بازی برای سن کودک ساخته شده باشد.

۲. آسیب زا نباشد مثلاً تفنگ های با گلوله ای پلاستیک فشرده احتمال آسیب زیاد به کودک را داراست . در مورد کودکان زیر ۲ سال هم حتی الامکان اسباب بازی ها در سایز بزرگ خریداری شود تا کودک نتواند به دهان فرو برد.

۳. فضای روانی ذهن کودک را به هم نریزد: والدین گرامی لطفاً بازی ها و اسباب بازی هایی را که پرخاشگری و خشونت را در بچه ها تقویت می کند نخرید.

حال بعد از این موارد بازیهای زیر ساده و بسیار ارزشمند می باشند:

۱. گل بازی ۲. شن بازی ۳. بادکنک بازی ۴. عروسک بازی(عروسک های نمایشی) ۵. بازی های مداد-کاغذی

انشاالله در مطالب بعدی هر نوع از بازی ها را کامل شرح خواهم داد.

نکته پایانی:

کودکان اسباب بازی نمی خواهند بلکه همبازی می خواهند . نسل فعلی مشکل هیجانی و ارتباطی دارد و کامپیوتر این نیازها را برآورده نمی کند