مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

داشتن دوست دختر یا پسر قبل از ازدواج، درست یا غلط ؟

دوستی هایی که قبل از ازدواج دنبال می شود، قطعاً دوستی پایدار و بلند مدتی نخواهد بود اما وابستگی عاطفی ای که بعد از مدتی بین دو طرف شکل می گیرد، جدایی را سخت می کند.
معمولا افرادی که اقدام به برقراری چنین رابطه هایی می کنند، با این استدلال که «ما نمی خواهیم ازدواج کنیم» انتخاب ها و رفتارهایی را که باید از خود نشان دهند، بروز نمی دهند و بدون آشنایی کافی و درنظر نگرفتن معیارهای درست، اقدام به برقراری این رابطه می کنند و حاضر به پذیرش مسئولیت های یک رابطه نیستند. چنین دوستی هایی به دلیل ضربه هایی که طرفین رابطه متحمل می شوند، توصیه نمی شود.
بخشی از این ضربه ها مربوط به وابستگی های عاطفی می شود. به عبارت بهتر، شما تصور کنید دختر و پسری تصمیم می گیرند که رابطه ای با هم برقرار کنند، منتها چون قصد ازدواج ندارند، ملاک هایی را که برای ازدواج در ذهن خود ساخته اند نادیده می گیرند، با این توجیه که قرار نیست این رابطه به ازدواج منجر شود. بنابراین با کسانی دوست می شوند که کیفیت اخلاقی و رفتاری پایین تری دارند.
از طرفی این رابطه آغاز می شود و بعد از مدتی این دوستی دو حالت پیدا می کند؛ یا رابطه به خاطر مشکلاتی که به وجود می آید قطع می شود و در این میان، طرفین ضربه های روحی- عاطفی زیادی خواهند خورد و یا این رابطه مدتی ادامه پیدا می کند تا وابستگی عاطفی شدیدی به وجود می آید و تصمیم می گیرند ازدواج کنند؛ غافل از اینکه این آدم مناسب ازدواج نیست و معیارهای یک ازدواج موفق در این رابطه وجود ندارد.
نکته دیگر این است که وقتی این گونه روابط براساس حداقل شناخت آغاز می شود، طرفین به مسائلی مانند معیارهای اخلاقی مورد پذیرش شان توجه نمی کنند. برای مثال، دختر یک حدی از رابطه را می پسندد ولی پسر خواسته های بیشتری دارد و یا بالعکس. در این موارد مشاهده می شود طرفین از ترس از دست دادن دوستی و یا به خاطر تهدیدهایی که صورت می گیرد، تسلیم خواسته های طرف مقابل می شوند.
دوستی برای شناخت جنس مخالف
بعضی ها می گویند من دختر و یا پسری را برای دوستی می خواهم تا بتوانم دخترها و یا پسرها را بشناسم؛ در صورتی که این کاملا غلط است. برای شناختن روحیات دخترها و یا پسرها لازم نیست افراد چنین روابطی را تجربه کنند. جنس متفاوت چیز پیچیده ای نیست که لازم باشد یک نفر «دوست دختر» یا «دوست پسر» داشته باشد تا جنس متفاوت را بشناسد. روابط معمولی که درون برخی چهارچوب های اخلاقی و عرفی شکل می گیرد مثل روابط معمول دو همکلاسی یا دو همکار، برای شناختن جنس متفاوت کفایت می کند و لازم نیست برای شناخت پیدا کردن وارد روابطی بشوند که وابستگی های عاطفی حرف اول و آخر را می زند.
در کشورهای غربی که حتی از لحاظ فرهنگی تفاوت های زیادی با جامعه ما دارند و ارزش های متفاوتی برای آنها تعریف شده است، تحقیقات نشان م یدهد که افرادی که دوستی با آدم های بیشتری را تجربه کردند و به قول معروف دوست دختر و یا دوست پسرهای بیشتری داشته اند و قبل از ازدواج روابط متعددی با جنس مخالف داشته اند، بعد ازدواج رضایت کمتری از زندگی شان دارند و مشکلات بیشتری را تجربه خواهند کرد. این تجربه برخلاف تصور قالب جوانان ماست. در حال حاضر، دخترها و پسرها فکر می کنند هرچه روابط بیشتری را تجربه کنند، در انتخاب همسر موفق تر خواهند بود اما این یک ذهنیت نادرست است.

قطع رابطه
مرحله آخر، قطع این گونه روابط است. افراد باید بدانند که هرچه از عمر رابطه می گذرد، وابستگی بیشتری به وجود خواهد آمد و قطع رابطه همراه با رنج فراوان خواهد بود. migna.ir
از نظر روانشناسی، از دست دادن یک رابطه که در آن عاطفه و احساس وجود دارد همچون مرگ یکی از نزدیکان، دردناک است و فرد دور های سوگوار رابطه از دست رفته اش خواهد بود. گریه ها، خواهش و التماس ها، قول و قرارها و امثالهم در این دوران نباید مورد اعتنا قرار بگیرند؛ چراکه فرد برای فرار از غم از دست دادن رابطه دست به هر کاری می زند تا شاید بتواند طرف مقابل را از جدایی منصرف کند.
طرفین رابطه اگر بتوانند با واقعیت رو به رو شوند و چند ماه ناراحتی شان را کنترل کنند، به زندگی عادی برخواهند گشت و حتی بعد از سپر یشدن مدتی متوجه فواید قطع رابطه گذشته شان خواهند شد، اما اگر مدام امیدوارانه به فکر از سرگیری رابطه باشند، نخواهند توانست به زندگی عادی و معمولشان بازگردند.

یک نکته مهم
نکته دیگر این است که اگر تصمیم به قطع رابطه گرفته شد، این جدایی باید به یکباره و برای همیشه صورت گیرد و نه به صورت تدریجی یا با کم کردن رابطه. تجربه نشان می دهد کم کردن تدریجی رابطه مؤثر نیست و همه چیز باید یک دفعه تمام شود. تنزل رابطه به یک دوستی معمولی هم به هیچ عنوان مؤثر نخواهد بود؛ چرا که این ها سابقه ای از یک رابطه عاطفی را با هم دارند که ممکن است طرفین را دچار مشکلات روحی کند.
منبع : tebyan.net

اضطراب آزمون و چگونگی کنترل آن

را در موقعیت امتحان یا آزمون یا شرایط خاص ، که برای شمابسیارمهم وحیاتی است دچار اضطراب می شوید؟ 


تعداد زیادی از دانش آموزان با آنکه مطالعه خوب و کافی دارند ، لیکن در هنگام آزمون بدلیل اضطراب نتیجه دلخواه را بدست نمی آورند.
چرا در موقعیت امتحان یا آزمون یا شرایط خاص ، که برای شمابسیارمهم وحیاتی است دچار اضطراب می شوید؟
آیا راه کنترل یا غلبه براضطراب را می شناسید؟


عصر ما را عصر اضطراب نام داده اند. زیرا در تمام شئون زندگی آثار اضطراب را می توان دید . با توجه به این که تعاریف ، تقسیم بندی و راه های کنترل و درمان متعدد وجود دارد ، به برخی ازآن ها درزیر اشاره می کنیم :

 

● تعاریف :
▪ حالت عاطفی نامطبوع که با تغییرات سایکو فیزیولوژیک در پاسخ به یک تعارض درونی همراه است.
▪ یک ترس درونی شده.
▪ واکنش ناآگاهانه دربرابر تمایلات سرکوب شده واضطراب نتیجه طرزتفکر غیرمنطقی است. میزان اضطراب را متناسب با میزان بی اعتباری پیش بینی های فردی دانسته اند .
▪ اضطراب امتحان با عوامل شخصیتی ، اجتماعی خانوادگی ، فرهنگی وآموزشگاهی رابطه دارد و در عملکرد تاثیرگذار است و آن را «ترس ودلهره و نگرانی که افراد درمواجهه باموقعیتی به نام امتحان با آن روبرو می شوند » تعریف کرده اند.
معمولا کسانی دارای اضطراب امتحان هستند که :
۱) هنگام مطالعه دروس امتحانی مضطربند.
۲) به هنگام حضور درامتحان دچار فراموشی می شوند.
۳) درباره نحوه امتحان ونتایج آن از مدت ها قبل نگرانند.
۴) علایم جسمانی نظیر تپش قلب، عرق کردن ،تنفس عضلانی و…. دارند .
۵) هنگام امتحان دادن ، تمرکز حواس ندارند وقادر به تنظیم آموخته ها نیستند.

 

● عوامل موثر در اضطراب امتحان:
۱) تصویرغیر واقع بینانه ازخود :
انسان خود راحقیرمی بیند وازشخصیت واقعی اش درحال فراراست وازسوی دیگر اضطراب این امر را تقویت می کند .
تصور غیرواقعی ازخود هم دلیل و هم منشااضطراب است .
۲) مسائل گذشته و پیشامدهای آینده :
رها کردن وضعیت فعلی ومعطوف داشتن فکر به مسائل گذشته ویا آینده
۳) عوامل عاطفی وفیزیکی قبل وحین امتحان :
مکانیسم های روانی هیجان درقبل وحین امتحان بر یاد آوری وحافظه تاثیر دارد. اضطراب امتحان درسطح بالا همواره درفعالیت وکارآیی مزاحمت ایجاد می کند واضطراب درسطح متوسط مقداری انگیزه ایجاد می کند.
۴) عوامل شخصیتی :
ـ اضطراب عمومی
ـ عزت نفس پایین
ـ اسناد درونی
ـ شکست ها
۵) عوامل خانوادگی :
ـ الگوهای خشک وغیرقابل انعطاف پرورش انتظارات بیش ازحد
ـ تنبیه وسرزنش
ـ عدم تشویق
ـ وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین
۶) عوامل آموزشگاهی :
ـ محیط و موقعیت امتحان
ـ محدویت زمان
ـ عدم مطالعه صحیح وکافی
ـ عوامل مزاحم (نور ،صدا مراقبین و……..)
۷) عدم آمادگی :
ـ هوش
ـ انگیزه موفقیت
ـ درماندگی آموخته شده..
ـ خود را با دیگران مقایسه نکنید.
ـ دلایل موفقیت دیگران را بررسی کنید.
ـ درطول سال با انتخاب صحیح هدف وبرنامه متناسب با توان خود، تلاش را با توکل به خدا و امیدواری شروع کنید.


● علایم اختلالات اضطرابی :
۱) علایم شناختی :
ـ مشکلات حسی ادراکی
ـ مشکلات تمرکز وحواس پرتی
ـ اشکالات مفهومی ( تعریف شناختی )
۲) علایم عاطفی :
ـ بی حوصلگی
ـ نارآمی
ـ ترس
۳) علایم رفتاری :
ـ بازداری
ـ اجتناب
ـ اشکال کلامی
ـ ناهماهنگی
۴) علایم فیزلوژیکی :
ـ علایم قلبی – عروقی ( افزایش ویاکاهش فشار خون و ضعف )
ـ اشکالات تنفسی ( احساس خفگی )
ـ علایم عصبی – عضلانی ( اسپاسم )
ـ معده ای – روده ای ( درد شکم وتهوع)
ـ علایم پوستی ( تعریق – برافروختگی چهره و..)


● روش های کاهش اضطراب امتحان :
با توجه به تاثیر مخربی که اضطراب امتحان درنظام آموزشی به جا می گذارد ، لزوم کمک رسانی درجهت پیشبرد اهداف بهداشت روانی به منظور جلوگیری ازافت تحصیلی احساس می شود.
۱) درمان دارویی.
۲) درمان شناختی :
ـ بیان خود
ـ ابراز خود
ـ آگاهی ازافکار پریشان ومولد اضطراب.
۳) درمان منطقی – هیجانی :
بازسازی اعتقادات و باورهای غیر منطقی افراد که پایه اختلال هیجانی و رفتار علیه خود می باشد.
۴) حساسیت زدایی منظم.
۵) کسب مهارت های مطالعه.
۶) استفاده ازروش های تن –آرامی ( رفتاردرمانیrelaxation)


● رهنمودها :

▪ درطول سال با انتخاب صحیح هدف و برنامه متناسب باتوان خود تلاش را با توکل به خدا وامیدواری شروع کنید.
▪ دربرنامه ریزی به استعداد و میزان تلاش خود توجه کنید .
▪ هدف خود راواقع بینانه انتخاب کنید.
▪ به روش های صحیح مطالعه توجه کنید
▪ به طول مدت تمرکز خود توجه کنید . مراحل تقویت حافظه وبه یاد آوردن بهتر مطالب را یاد بگیرید.نقاط ضعف رابیابید وازکمک های تحصیلی ، آموزش استفاده مطلوب ببرید.
▪ خود را با دیگران مقایسه نکنید .
▪ اشتغال بیش از حد فکر به قبول شدن و نشدن وقت وانرژی روانی شما راکاهش می دهد .
▪ چنانکه سال های قبل ، کنکور داده وموفق نشده اید ، به جای مرور شکست سال های قبل به دلایل شکست توجه کنید. رشته امتحانی محل و موقعیت امتحان ، موقعیت عاطفی ، هیجانی خود وخانواده ، نحوه برنامه ریزی و مطالعه …. را ارزیابی کنید.
▪ ازتعمیم دادن نادرست اجتناب بورزید .
▪ به ضمیر ناخودآگاه خود ، دستور و برنامه « موفقیت » بدهید وشکست رابرای خود برنامه ریزی نکنید .
▪ دلایل موفقیت دیگران را بررسی کنید.
▪ به خود بگویید : « چرا به مسئله پذیرفته شدن در کنکور این قدر فکر می کنم ؟ » و راه حل های دیگر برای موفقیت در سایر سطوح را بررسی کنید .
▪ به تغذیه استراحت کافی و سلامت جسمانی خود توجه کنید .
▪ میزان تلاش ، آمادگی و آرامش خود را واقع بینانه بررسی کنید.
▪ به میزان مطالعات دیگران توجه نکنید . تفاوت های فردی مطرح هستند.


● رهنمودهایی برای کنکوری که پیش رودارید :

۱) روز قبل ازامتحان ، ازمطالعه ومرور دروس خودداری کنید . مرور روز قبل ، اضطراب آور است .
۲) مکان امتحان را از نزدیک ببینید .
۳) چنانچه تجربه قبلی ازکنکور دارید ، محل وشرایط قبلی رابررسی کنید.
۴) موقعیت مشابه را درذهن تصورکنید وسعی کنید با روش آرامش عضلانی خود را آرام کنید.
۵) اگر اضطراب شما بیش ازحد است ونیاز به حمایت های دارویی دارید ، اقدام کنید.
۶) روز قبل ازامتحان مواد انرژی بخش مانند شیر، خرما و… استفاده کنید.
۷) بدانید شما که تلاشتان را انجام داده اید، نتیجه مطلوب عایدتان می گردد .
۸) خود را در حالی که راحت نشسته اید و به سوالات پاسخ می دهید ، تصور کنید واحساس خود را پس ازاینکه موفق شده اید ،ببینید .
۹) به خود آرامش دهید و مثبت بیندیشید ، با نام خدا جلسه راشروع کنید و به او توکل کنید.
۱۰) قبل ازشروع جلسه ، ازپرسش وپاسخ درسی به هرشکل خودداری کنید.
۱۱) هنگام پاسخگویی ، فقط به پاسخ دادن توجه کنید، توجه خود را به شرایط محیطی کاهش دهید . 

شروع زودتر ثبت نام دانش آموزان به منظورتحقق مطلوب نظام 3ـ3ـ6

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی 92ـ91 به منظور تحقق مطلوب نظام آموزشی 3ـ3ـ6 انجام می شود.

قاسم مستقیم در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار کرد: در راستای اجرایی کردن سیاست های ابلاغی آموزش و پرورش خصوصاً تغییر نظام آموزشی و تاکید بر تحقق مطلوب نظام 3ـ3ـ6 که در جهت تحول بنیادین آموزش و پرورش است مقرر شد دستورالعمل اجرایی ثبت نام دانش آموزان در سال 92-91 نسبت به سال گذشته زودتر به استانها ارسال شود.
وی با بیان اینکه تاریخ ثبت نام دانش آموزان امسال یک ماه زودتر از سال های گذشته آغاز می شود، گفت: ثبت نام دانش آموزان اول ابتدایی از اول تا پایان اردیبهشت ماه، پایه های دوم تا ششم ابتدایی اول تا پایان خرداد ماه و سایر پایه های تحصیلی از اول خردادماه تا پایان تیرماه به صورت مشروط انجام خواهد شد.
مستقیم خاطر نشان کرد: ستاد نظارت بر ثبت نام دانش آموزان در سطح استان، شهرستان ، منطقه و ناحیه تشکیل شده است تا با بررسی مشکلات عمومی و مشترک شیوه های مناسب اتخاذ شود.
وی افزود: دانش آموزان پایه های دوم تا پنجم ابتدایی در هر مدرسه ای که تحصیل می کنند نیاز به ثبت نام مجدد ندارند و فارغ التحصیلان پایه پنجم به طور معمول در پایه ششم همان واحد آموزشی ثبت نام و ساماندهی می شوند مگر در مواقع ضروری و این که اولیاء در خواست نقل و انتقال دانش آموز را داشته باشند.
مستقیم ادامه داد: دانش آموزان میان پایه بدون حضور خود و اولیاء آنها در فرصت مقرر ثبت نام می شوند. 
مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تمام هنرستان های دولتی ملزم هستند در حد ظرفیت خود حداقل دو کلاس از دانش آموزان پایه اول متوسطه عمومی را ثبت نام کنند. همچنین ثبت نام هنرجویان هنرستان ها بدون لحاظ محدوده جغرافیایی و بر اساس ضوابط انجام خواهد شد.
وی دریافت شهریه و هرگونه کمک هزینه تحصیلی و اخذ تعهد مالی به استثنایی وجوه مربوط به بیمه و کتب درسی را در مدارس دولتی ممنوع اعلام کرد. 
مستقیم حق بیمه دانش آموزان در سه دوره تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را هزار و 500 تومان اعلام کرد و افزود: دریافت هرگونه وجه برای کلاس های فوق برنامه، مجلات رشد و یا آزمون های احتمالی تا پایان شهریور ماه ممنوع است. 
وی اضافه کرد: دریافت شهریه و اخد تعهد هنگام ثبت نام در مدارس هیات امنایی که با رعایت آیین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش فعالیت می کنند ممنوع است.
مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه شروع ثبت نامه در ماه های اردیبهشت، خرداد و تیرماه است مدارس موظف هستند هر روز از دانش آموزان ثبت نام به عمل آورند.
مستقیم تاکید کرد: ثبت نام تمام دانش آموزان دولتی و غیردولتی صرفا از طریق سامانه الکترونیکی انجام می شود. 
وی با بیان اینکه دانش آموزان عشایری از شرط محدوده جغرافیایی در ثبت نام مستثنی هستند، ادامه داد: ثبت نام دانش آموزان تمام پایه های تحصیلی در مدارس دولتی عادی بدون برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه، شرط معدل و نمره صرفاً بر اساس محدوده جغرافیایی مدارس انجام می شود. 
مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش افزود: مدیران مدرسه غیر دولتی موظف هستند شهریه ابلاغی را همراه با فهرست تمام فعالیت ها در تابلوی اعلانات مدرسه و در معرض دید اولیا نصبت کنند.
وی خاطر نشان کرد: فعالیت هایی مانند آموزش زبان، المپیاد، نجوم و ربوکاپ باید با کسب مجوز از اداره و نیز اعلام هزینه ها به صورت کاملاً اختیاری و خارج از ساعات مصوب درسی انجام شود. 
مستقیم ادامه داد: در مدارس غیر دولتی دریافت هرگونه وجه نقد، چک حامل و چک های مسافرتی ممنوع است و وجوح دریافتی بابت شهریه باید به حساب مدرسه واریز و چک های صادره نیز توسط اولیای دانش آموزان در وجه مدرسه صادر شود. 
وی اضافه کرد: فعالیت های فوق برنامه در تمام مدارس داوطلبانه و اختیاری است و هیچ گونه اجباری برای شرکت در این برنامه ها وجود ندارد. 
مستقیم خاطر نشان کرد: بیش از دو هزار دبیر ستاد ثبت نام و نظارت در سراسر کشور مسئولیت نظارت بر انجام صحیح ثبت نام دانش آموزان را برعهده دارند که تمامی آنها روسای ارزیابی عملکرد و کارشناس مسئول و کارشناس وزارت آموزش و پرورش هستند. 
وی ادامه داد: همچنین به منظور حسن اجرای این دستورالعمل علاوه بر ناظران استان و مناطق بازرسانی از سوی اداره کل ارزیابی عملکرد به صورت محسوس و غیر محسوس از واحدهای آموزشی و ستادهای ثبت نام سراسر کشور بازدید خواهند کرد. 
مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در راستای طرح تکریم ارباب رجوع و لزوم اطلاع اولیا از وضعیت مدارس ستاد مرکزی نظارت بر ثبت نام ادارات باید در ایام هفته برای معرفی مدارس و پاسخگویی به سوالات حاضر باشند. 
مستقیم گفت: امید است در سالی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مزین کرده اند همکاران با همت مضاعف و اهتمام جدی با تمام ظرفیت نظارت دقیق و به موقع و فراگیر را در امر ثبت نام دانش آموزان اعمال کنند و موجبات خشنودی خداوند و تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سیاست های دولت خدمتگزار را در جهت اعتلای وزارت آموزش و پرورش را فراهم کند.

اولویت با مطالعه‌ی کدام مباحث است؟

هرچه به کنکور نزدیک تر می شویم زمان باقی مانده اهمیت بیشتری پیدا می کند و بایستی استفاده از این زمان بهینه باشد. یعنی حداکثر استفاده و کسب حداکثر نتیجه از مدت باقی مانده. از این روست کهاولویت بندی مباحث در این روزها از اهمیت فراوانی برخوردار است. مباحثی در اولویت اند که:

1-بودجه بندی بیشتری در کنکورهای سالهای گذشته داشته اند

2- مطالب اساسی تری هستند

3-مطالب ساده فهم تری هستند درنتیجه زمان کمی برای وقت گذاشتن نیاز دارند

4- مباحثی که نیمه کاره و ناتمام هستند.

در توضیح مورد اول: (بودجه بندی بیشتر)

در صفحه اصلی سایت، لینک های سمت چپ، لینک سوم می توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

در توضیح مورد دوم: (اساسی تر)

منظور مباحثی است که دیگر مباحث بر روی دانش آنها سوار می شوند مانند مشتق گیری که لازمه ی انتگرال گیری است و همچنین برای درس فیزیک(مخصوصا فصل موج ها) نیز ضروری است.

در توضیح مورد سوم: (ساده تر)

این مباحث برای شما سبک تر هستند و پیش بینی می کنید در زمان کمتری آنها را به نتیجه برسانید. ممکن است یک مبحث برای شما این ویژگی را داشته باشد اما برای دوستتان مطلب سبکی نباشد.

در توضیح مورد چهارم: (مباحث نیمه کاره)

شما در طول سال بعضی مباحث را به طور کامل مطالعه کرده اید بعضی را به طور ناقص و بعضی را اصلا مطالعه نکرده اید. دسته اول نیاز به جمع بندی و مرور دارند دسته دوم بایستی سریع تر تکمیل شوند و مطمئنا زمانی را که صرف تکمیل مباحث ناقص خواهید کرد خیلی کمتر از مباحث دست نخورده می باشد