مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

برنامه ریزی برای مطالعه 2

با سلام مجدد  

 

در پست قبلی درباره انواع برنامه ریزی و ویژگی های برنامه ریزی بلند مدت بحث شد و بحث به برنامه ریزی کوتاه مدت رسید. 

 

مهترین ویژگی های یک برنامه مطالعاتی کوتاه مدت خوب قابلیت اجرا و انعطاف پذیری آن است. 

سالیان قبل برنامه ای که در بین مشاورین و دانش آموزان رایج بود به نام برنامه مطالعه ساعتی که البته هنوز هم کسانی هستند که اطلاعات مشاوره ای و ذهنی خود را به روز نکرده اند و از این روش فرسوده استفاده می کنند . این برنامه به این صورت بود که فرد به اصطلاح مشاور از ابتدای صبح طبق زمانبندی مشخصی درس های مشخصی را برای دانش آموزان تعیین می کردد و دانش آموز آن را اجرا می کرد و جالب تر از همه این که بعضی ها که هنوز هم خودشان را یک پا مشاور و علامه دهر می دانند یک برنامه را می نویسند و کپی می گیرند و یک کلاس و یا حتی گروه کثیری از دانش آموزان را تشویق به انجام آن می کنند.  

ایرادهایی که بر این نوع برنامه ریزی کوتاه مدت وارد است: 

1. مهمترین ایراد عدم توجه به وجهه انسانی فرد و  وجود تفاوت های فردی بین آنها است. کسی که این نوع برنامه را استفاده می کند مانند پزشکی است که یک نوع نسخه را برای همه بیماران بدون توجه به نوع بیماریشان تجویز می کند این فرد دانش آموز را رباتی فرض کرده که به او می گوید دستت را با این زاویه بچرخان اما باید این را در نظر بگیرند که دانش آموز انسان است احساس دارد ، حال خوب و حال بد دارد نمی توان ساعت 10-8 را برای درسی مشخص تعیین کرد زیرا از کجا مشخص است که در آن ساعت در کدام حال خود است. 

2. ایراد بعدی عدم انعطاف پذیری این نوع برنامه است. این نوع برنامه ، برنامه ای خشک و محدود است و توجیهی که توصیه کنندگان این نوع برنامه می آورند وجود زمان های جبران در آخر شب است. یک سوال ساده : آیا خواندن ریاضی در آخر شب برای همه افراد قابل تحمل است؟؟؟  جواب و قضاوت با شما

در انتهای بحث نقد از این نوع برنامه مطالعاتی به این نکته جالب اشاره می کنم که بعضی از موسسات در برخی شهرها هم هنوز از این نسخه های آماده استفاده می کنند و بحث مفصل در این مورد را در بحث موسسات آموزشی ، آری یا نه؟؟؟؟ در خدمت شما خواهم بود.

و اما .........................

و اما اصل مطلب من درباره برنامه مطالعاتی کوتاه مدت معرفی شیوه ای علمی و نوین به نام برنامه مطالعاتی پازلی می باشد که در پست های بعدی به شرح مفصل آن می پردازیم.

   

نظرات 3 + ارسال نظر
مرضیه شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 12:36 http://www.gojagurt.blogfa.com

عجب صبری خدا دارد !اگر من جای او بودم .همان یک لحظه اول که اول ظلم را می دیدم از مخلوق بی وجدان ،جهان را با همه زیبایی و زشتی ،بروی یکدگر ویرانه میکردم .عجب صبری خدا دارد !اگر من جای او بودم،که در همسایه ی صدها گرسنه ، چند بزمی گرم عیش و نوش میدیدم ،نخستین نعره مستانه را خاموش آندم ،بر لب پیمانه میکردم ،عجب صبری خدا دارد !اگر من جای او بودم ،که میدیدم یکی عریان و لرزان، دیگری پوشیده از صد جامه رنگین ،زمین و آسمان را ،واژگون ، مستانه میکردم .عجب صبری خدا دارد !

مرضیه جمعه 17 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 15:25

سلام با کمال میل شمارو لینک کردم

مرضیه یکشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 11:34 http://www.gojagurt.blogfa.com

با سلام براتون آرزوی موفقیت می کنم.(مدیر وبلاگ روانشناسی و درمان مشکلات یادگیری*

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد