عشق ،گمشده روان شناسان
(تحلیلی از واکنش روان شناسان به مسئله عشق در مراجعین و خود)
مقاله ای از دکتر حسین حسن آبادی
الف- عشق چیست
ابتدا بهتر است منظور از عشق و دوست داشتن مشخص شود. در تعریف این پدیده نظریات بسیار زیادی مطرح شده است. ادبا، فلاسفه، پزشکان، جامعه شناسان ، پیامبران و حتی مردم عادی هر کدام برداشتی از عشق دارند. در واقع شاید بتوان گفت به تعداد آدمیان تعریف و برداشت از این پدیده وجود دارد. بعضی عشق را بسیار ساده می بینند و بعضی دیگر بسیار پیچیده، گروهی آن را عقلانی می پذیرند و گروهی کاملا احساسی، بعضی آن را پدیده ای ذاتی به حساب می آورند و عده ای آموختنی ،در نظر تعدادی از افراد، عشق پدیده ای جمعی است و از نظر تعدادی دیگر پدیده ای کاملا فردی، برای کسانی عشق مفهومی الهی وآن جهانی دارد و برای عده ای مفهومی حیوانی و این جهانی. در این میان دو نگاه مهم در رابطه با تاثیر عشق بر سلامت و بیماری افراد قابل توجه است: عشق به عنوان عاملی اختلال زا و نابودگر و عشق به عنوان حقیقتی شفادهنده و حیاتبخش.
در توصیف وجه منفی و مشکل زای عشق، سخن میگل داونا مونو(1383) بسیار واضح و قاطع است. از نظر او غمناک ترین امر در جهان و زندگی عشق است. عشق و مرگ همزاد یکدیگرند و در هر رابطه عاشقانه ای به طور همزمان مرگ نیز جلوه گری می کند. داونا مونو معتقد است که ویرانگری در ماهیت عشق نهفته است.. و"آنچه عاشقان از خود بر زمین به یادگار می گذارند و می گسترند، جسم رنجور ،رنج و مرگ است. عشق در عین حال برادر، پسر و پدر مرگ است و مرگ خواهر، مادر و دختر اوست و بدین سان در عشق نومیدی ابدی نهفته است".
اما در وجه شفا بخش عشق نیز بسیاری از متفکران را می توان مشاهده کرد. شاید اشاره ای به نظر مولوی در باب عشق بجا باشد. می دانیم رابطه مولوی و شمس بسیار عاشقانه و عارفانه بوده و آمدن و رفتن او تاثیر منقلب کننده ای بر زندگی مولوی گذارده است و او را از یک حکیم عقل گرا به یک عارف قلب گرا تبدیل کرده است. اثر شفا بخش و تکامل دهنده این امر در زندگی مولوی آنچنان بود که او را به انسانی دائما جدیدتر و کاملتر از قبل تبدیل نمود و باعث شد هر روز نو شود، از ساعت و زمان رهایی یافته و عید شدن را به مثابه امری جاری و طبیعی و نه استثنایی در خویشتن تجربه کند(سروش،1379) و نتیجه و معنای چنین شفا و تکاملی یعنی پله پله تا ملاقات خدا رفتن(زرین کوب،1384)
برای دانلود فایل اینجا را کلیک کنید
همه ما در زندگی روزمره خود مواردی را سراغ داریم که نتوانسته باشیم مطلب ، اسم فرد یا مکان خاص و یا اطلاعات دیگری را یادآوری کنیم. شاید بسیار پیش آمده باشد که مدتها به دنبال دسته کلید یا وسائل شخصی دیگر خود گشته باشیم و خیلی موراد دیگر. همه اینها مواردی جزئی از اختلال در عملکرد حافظه را نشان میدهد که تحت تاثیر عوامل مختلف ممکن است بوجود بیاید. این عوامل هرچه باشد، آنچه که برای ما پیش آمده این است که نتوانستهایم به اطلاعاتی که مطمئن از دانستن آنها هستیم، دست پیدا کنیم. به عبارتی حافظه نتوانسته به اطلاعاتی که قبلا ذخیره کردهایم، دسترسی پیدا کند. پدیدهای که همه آن را با عنوان فراموشی میشناسیم که در بسیاری موارد هم نتایج ناگواری به بار میآورد، مثل کم شدن نمره امتحانی.
علل فراموشی
فراموشی به علل مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد. اکثر فراموشیهای عادی روزمره مربوط به مراحل حافظه میباشند. وجود مشکل در هر یک از مراحل ، یادآوری اطلاعات را با مشکل مواجه خواهد ساخت. نظریات جدید حافظه به این مطلب تاکید دارند و فراموشی را ناشی از احتمال خطا در یک یا چند مرحله از مراحل سه گانه حافظه میدانند. مراحل حافظه رمز گردانی ، اندوزش و بازیابی را شامل میشود و می دانیم که در مرحله رمز گردانی سپردن اطلاعات به حافظه اتفاق میافتد. در مرحله اندوزش نگهداری اطلاعات در حافظه و در مرحله بازیابی فراخوانی اطلاعات از حافظه. خطای حافظه در هر یک از این مراحل مشکل فراموشی را به بار خواهد آورد.
* چنانچه خطایی در مرحله رمزگردانی یا سپردن اطلاعات به حافظه اتفاق بیافتد، در واقع به این معنی است که حافظه شرائط لازم برای رمزگردانی اطلاعات به نحو مناسب نداشته است. ممکن است کمبود توجه در حین سپردن اطلاعات به حافظه عامل این خطا باشد. ما زمانی که میخواهیم مطلبی را به حافظه خود بسپاریم، به آن توجه میکنیم. توجه ما رمزگردانی و سپردن آن را به حافظه امکانپذیر میسازد. ما خیلی از مطالبی را که میشنویم، اما به آن توجه نمیکنیم، فراموش میکنیم. به عبارتی تنها مطالبی که مورد توجه ما قرار میگیرد، به حافظه سپرده میشود. در غیر این صورت حافظه ما در هر لحظه در مقابل سیلی از اطلاعات قرار میگرفت که چندان ضرورتی هم برای ما نداشتند.
* زمانی که خطا در مرحله اندوزش اتفاق میافتد، به این معنی است
که اطلاعات به شیوه درست و کاملی ذخیره نشدهاند و یا در جای مناسب خود قرار
نگرفتهاند. یکی از عواملی که اندوزش اطلاعات را میسر میسازد، مرور ذهنی است. مرور ذهنی به نیرومند شدن اطلاعات در حافظه کمک میکند
و دوام آنها را در حافظه طولانیتر میسازد. بنابراین بدون مرور ذهنی اطلاعات از حافظه محو
شده و دسترسی به آنها ناممکن میگردد.
عامل دیگر که در مرحله اندوزش اتفاق میافتد و فراموشی را سبب
میشود، جانشینی است، زمانی که اطلاعات جدید جای اطلاعات قدیمی را میگیرد و علت
آن اغلب به گنجایش حافظه به خصوص در حافظه کوتاه مدت مربوط است. گنجایش حافظه
کوتاه مدت معمولا محدود است و برای استفاده حداکثر از آن شگردهایی مورد استفاده
قرار میگیرد، مثل روش تقطیع. در هر زمانی که اطلاعاتی که قصد اندوزش آنها را
داریم، فراتر از گنجایش حافظه باشد، ذخیره نخواهد شد یا ناچارا اطلاعات قبلی را از
بین خواهد برد.
* در مرحله بازیابی نیز عواملی مثل تداخل و عوامل هیجانی ، یادآوری اطلاعات را با مشکل مواجه میسازند. زمانی که در حافظه ما اطلاعات مختلفی با نشانه مشترکی ذخیره شده باشند، به هنگام استفاده از آن نشانه برای بازیابی یکی از اطلاعات اطلاعات دیگر به ذهن خواهند آمد و مزاحم بازیابی اطلاعات مورد نظر خواهند شد. برای مثال اگر شماره تلفن جدید دوست خود را یاد بگیرید، بعد از مدتی یادآوری شماره تلفن قبلی او برایتان مشکل خواهد بود. به این علت که نام دوست شما نشانهای است که برای شماره تلفن فعلی او و شماره تلفن قبلی او نشانه مشترکی است و یادآوری یکی از آنها با این نشانه با مشکل همراه خواهد بود.
فراموشی به عنوان یک اختلال
فراموشیهای مربوط به مسائل جزئی زندگی روزمره هر از چند برای تمام افراد اتفاق میافتد و جای هیچگونه نگرانی ندارد، اما در برخی افراد شدت فراموشی یا موضوعات مربوط به فراموشی طوری است که نمیتوان آن را حالتی طبیعی تلقی کرد.
* افراد افسرده و افراد مضطرب معمولا با درجات شدیدتری از فراموشی مواجه هستند و اغلب بیش از دیگران در مسائل روزمره زندگی دچار فراموشی میشوند. از ناراحتیهای اساسی آنها که نزد روانپزشک یا روان شناس از آن گله میکنند، مشکل حافظهشان است که مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد میکند.
* گاهی اوقات فراموشی در اثر ضایعات مغزی اتفاق میافتد که معمولا به دنبال یک سانحه مثل تصادف است، دیده میشود. در این حالت بیمار ممکن است بخشی از اطلاعات مربوط به زندگی خود را فراموش کند. این فراموشی ممکن است فراموشی پیش گستر یا پس گستر باشد.
* در نوع دیگری از فراموشی که بسیار هم نادر است، هیچ علت جسمی خاصی وجود ندارد، ولی فرد با فراموشی گستردهای مواجه است. بطوری که ممکن است فرد تمام اطلاعات مربوط به بخشی از زندگی خود را بطور کامل فراموش کند. این نوع از فراموشی معمولا دلایل روان شناختی دارد و به آن فراموشی روانزاد گفته میشود. گاه یک هیجان شدید ، یک شوک عصبی و … دلیل این نوع فراموشی است.
* نوع دیگری از فراموشی تحت عنوان آلزایمر شناخته میشود که معمولا در سنین بالاتر اتفاق میافتد و علل ژنتیکی برای آن شناخته شده است.
درمان فراموشی
برای فراموشیهایی که به صورت روزمره اتفاق میافتند و یا برای جلوگیری از وقوع فراموشی در مطالب درسی و … معمولا روش های بهسازی حافظه مفید خواهد بود. در این روشها مواردی آموزش داده میشود که فرد با استفاده از آنها میتواند مراحل رمزگردانی ، اندوزش و بازیابی اطلاعات را با دقت و سهولت بیشتری انجام دهد. زمانی که فراموشی به عنوان نشانه یک اختلال روانی دیگر مثل اضطراب و افسردگی است، معمولا با درمان این نوع اختلالات مشکل فراموشی نیز حل خواهد شد و برای اختلال فراموشی ناشی از ضایعات مغزی ، فراموشی روانزا و آلزایمر روشهای اختصاصیتر به صورت درمان پزشکی و روان درمانی استفاده میشود.
منبع: رشد
چکیده
این مقاله مدارس را با نگاهی به ویژگیهای مدرسهها بر اساس نوع سازمانها و فعالیتهای محوری آنها تقسیمبندی میکند. مدارس به پنج دسته تقسیم شده و شش محور سازمانی مهم در ارتباط با این مدرسهها مورد بررسی قرار میگیرند. پنج نوع مدرسه عبارتند از: سنتی، خام، دارای عملکرد بهبودیافته، پیشرو و دارای عملکرد عالی
1- مقدمه
این مقاله به شیوهای جدید یک تقسیمبندی از مدارس به مدیران مدرسهها و مسئولان آموزش و پرورش ارائه میکند. این تقسیمبندی مدرسهها و به طور طبیعی مدیران آنها را به پنج دسته تقسیم میکند و شش محور سازمانی مهم را در ارتباط با این مدرسهها مورد بررسی قرار میدهد. مدیران محترم مدرسهها میتوانند جایگاه خود را در جدول پیدا کنند و اگر متأسفانه خود را ردیفهای سنتی و خام یافتند، نسبت به تجدید نظر کلی در شیوه اداره مدرسه خویش اقدام کنند و در صورتی که در سایر ردیفها هستند، در مورد حرکت به سمت کیفیتگرایی، از تلاش بیوقفه باز نایستند.
ادامه مطلب ...
ثبت نام ارشد دانشگاه آزاد تا 19 بهمن ماه تمدید شد
برای دانلود اینجا کلیک کنید
عبدالله سجادیجاغرق رئیس مرکز آمزون دانشگاه آزاد در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، زمان آغاز ثبتنام آزمون کارشناسیارشد این دانشگاه را ساعت 11 صبح روز چهارشنبه 5 بهمن اعلام کرد و گفت: ثبتنام آزمون کارشناسیارشد دانشگاه آزاد تا 15 بهمن ادامه دارد.
رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد همچنین از افزایش 29 درصدی رشته محلهای این آزمون نسبت به آزمون سال گذشته خبر داد و گفت: ظرفیت پذیرش این آزمون هنوز مشخص نیست. |
اکنون زمان جمع بندی است
یکی ماه مانده به کنکور بعضی از دانشجویان جملات زیر را زمزمه می کنند :
بعضی درسها را اصلاً نخواندهام!
بعضی درسها را خوب نخواندهام!
درسهایی را که خواندهام فراموش کردهام!
آیا اصلاً میرسم درسها را تمام کنم؟حتماً ادامه دهید!
بعضی از داوطلبان نگران هستند که در کنکور نتیجهی دلخواه را به دست نیاورند و از این نگرانی رنج میبرند. نگرانی و اضطراب در برخی از داوطلبان به حدی رسیده است که از ترس این که رتبهی خوبی در آزمونها به دست نیاورند در آزمونها حاضر نمیشوند به این داوطلبان توصیه می شود که نفس شرکت در آزمونهای پایانی به مراتب از نمرهای که به دست میآوریم مهمتر است زیرا با شرکت در آزمونها با یک برنامه حساب شده هماهنگ میشوید و از مسیر خارج نمیشوید. و در جریان آخرین تلاشهای رقبای خود قرار میگیرید و این خود انگیزهای، برای تلاش بیشتر در شما خواهد شد.
مواردی که باید به آنها توجه کنید:
1- شیوهی مطالعه: بسیاری از داوطلبان نمیدانند بهترین روش برای مطالعه در یک ماه آخر چگونه است. در واقع شیوهی مطالعه در ماه آخر باید متفاوت باشد و ما در این نامه به این موضوع به طور کامل میپردازیم.
2- تنظیم وقت: مسئله تنظیم وقت در روز آزمون هنوز هم برای اکثر داوطلبان مسئله ای جدی است و بسیاری از داوطلبان نمیتوانند به خوبی وقت خود را تنظیم کنند متأسفانه خیلیها هنوز برای جبران این ضعف برنامهی مشخصی ندارند و فقط امیدوار هستند که در روز آزمون وقت کم نیاورند و شاید هم آن قدر به مسایل بیهوده و مأیوس کننده فکر میکنند که به موضوع تنظیم وقت اهمیتی نمیدهند.
راه حل ما!
در این جا برنامه و راهکاری به شما ارایه میدهیم تا با اجرای آن به این نتایج دست یابید:
1- بتوانید آموختههای خود را جمع بندی کنید و اعتماد به نفس خود را تقویت نمایید.
2- تنظیم وقت را تمرین کنید تا در کنکور وقت کم نیاورید.
3- در کنکور با بهترین شرایط ممکن شرکت کنید و کمتر از توان واقعیتان ظاهر نشوید.
سؤال: آیا برنامهی این یک ماه باید با دورههای قبلی متفاوت باشد؟
جواب ما مثبت است. زیرا این دوره، دورهی جمعبندی است یکی از فرقهای کنکور با امتحانات عادی در این است که در این جا باید مجموعه کتابها را یک جا و در یک نوبت امتحان بدهید و این نگرانی وجود دارد که شما نتوانید تمام مباحثی را که آموختهاید و به طور جداگانه نمرات خوبی از آن مباحث کسب کردهاید به یاد بیاورید. داوطلبانی را میشناسیم که در آزمونها نمرات عالی کسب کردهاند ولی در امتحانات دورهای و مجموعهای ضعیف عمل نمودهاند پس اکنون باید به فکر جمع بندی باشید. مطالعه در دوران جمع بندی با مطالعه در دورهی یادگیری متفاوت است.
روش مطالعه در دوران جمع بندی
راه کار پیشنهادی ما این است: مطالعهی خود را حول محور یک تست مجموعهای سازمان دهید.پیشنهاد میکنیم هر یک روز در میان یک تست مجموعهای را درست در زمان تعیین شده برای دفترچه کنکور پاسخ دهید و از تکنیک تست زدن با دو خودکار استفاده کنید.
پس از پایان آزمون به شناسایی اشکالات و ضعفهای خود در مباحث مختلف بپردازید و در یک روز و نیم باقی مانده با برنامهای که تنظیم میکنید به مطالعه و جبران ضعفها و مطالبی که فراموش کردهاید بپردازید.
مزیت این روش در چیست؟
دقت کنید که فرصت محدود است. باید بتوانید به طور فشرده تمام مطالب را دوره کنید. در یک تست مجموعهای
1- با تمام درسها مواجه میشوید
2- با تمام مباحث هر درس نیز رو به رو خواهید شد
3- تمرین تست مجموعهای شما را در تنظیم بهینه وقت خود به شدت یاری میکند و سبب میشود وقت کم نیاورید.
طراحان سؤال در کنکورها بودجه بندی سؤالات را رعایت میکنند و تمام مباحث را پوشش میدهند در نتیجه شما طی سه ساعت، یک مرور سریع و متمرکز بر کلیهی مباحث در تمام دروس خواهید داشت و در حداقل زمان و با مؤثرترین شیوه تمام مباحث دروس مختلف را از نظر میگذرانید. ضمناً توجه دارید که هنگام امتحان دادن هر فرد بیشترین تمرکز را هم دارد و موضوعی از چشمان او پنهان نمیماند.
شناسایی ضعفها و تنظیم برنامهی فشرده
در مرحله دوم پس از امتحان و تشخیص ضعفهای خود میتوانید تصمیم بگیرید کدام مباحث را بخوانید و کدام مباحث را کنار بگذارید بعضی مباحث برایتان بیش از حد دشوار است و بنابراین نباید آنها را بخوانید. از سوی دیگر برخی از مطالبی که خواندهاید فراموش کردهاید و با یک مطالعه و مرور سریع میتوانید بر آنها مسلط شوید. مباحثی هم وجود خواهند داشت که گرچه آنها را نخواندهاید ولی میتوانید در یک زمان محدود آنها را هم یاد بگیرید. نتیجه این میشود که هر دو روز یک بار تمام دروس دوره میشوند هیچ درسی جای درس دیگر را نمیگیرد و از هیچ مبحثی غافل نمیشوید ضمناً با این روش شما حداقل 15 بار مباحث را دوره میکنید.
مطالعه کامل: فقط چند درس: در کنار این کار میتوانید در برخی از دروس که در کنکور دارای ضریبهای بالاتری هستند یا ارزش وزنی بالاتری دارند و یادگیری و به خاطر سپاری مطالب آنها سریعتر است به طور مفصلتر مطالعه کنید. یادتان باشد که اگر بخواهید همهی دروس را به طور کامل بخوانید وقت کافی نخواهید داشت. بنابراین در بیشتر درسها به گزیده خوانی پیرامون نکات آزمونهای مجموعهای اکتفا میکنید و فقط در یکی دو درس مطالعه را کامل انجام میدهید.
یادتان باشد موارد مهمی که در آزمون ها تکرار می شود و به آن تسلط کافی ندارید را خارج نویسی کنید و در هر نوبت خارج نویسی های خود را کامل تر کرده و آنرا به طور منظم مرور کنید.
بعضی درسها را تمام نکردهام آنها را چه کنم؟
ممکن است برخی از داوطلبان بپرسند آیا بهتر نیست درسهایی را که به اتمام نرساندهایم به طور کامل مطالعه کنیم؟ ما به جای پاسخ به این سؤال، دو گزینه را مطرح میکنیم تا شما جواب خود را بگیرید، ابتدا خوب فکر کنید و سپس جواب دهید، کدام را ترجیح میدهید؟
الف) به پایان رساندن یک درس یا دو درس به قیمت فراموش کردن بسیاری از مطالبی که قبلاً خواندهاید.
ب) به پایان نرساندن یک درس یا دو درس در ازای مسلط شدن بر تمام مطالبی که تا کنون مطالعه کردهاید.
ما فکر میکنیم گزینهی «ب» انتخاب سنجیدهتری است.
منابع مطالعاتی در دوران جمع بندی
در دوران جمع بندی از این منابع به ترتیب اولویت بهره بگیرید:
الف) تستهای سال گذشته کنکور سراسری و تستهای طبقه بندی شده در زمینهی رشتهی مورد نظر شما
ب) آزمونهای طبقه بندی شده و برگزیدهی یکی از موسسات (شامل دورهی دروس)
ج) جزوات یکی از موسسات در صورت در داشتن جزوات
د) خلاصه نکات و یادداشتهایی که در طول سال برداشتهاید.
ه ) جزوات درسی را به عنوان مرجع جهت مراجعه انتخابی و رفع اشکال توصیه میکنیم اما مطالعه کامل جزوات را توصیه نمیکنیم زیرا وقت کم است.
و) تستهایی که قبلاً به آنها پاسخ دادهاید، بدیهی است باید از این تستها نیز به صورت انتخابی و گزینشی بهره بگیرید و شرایط آموزشی خود را مد نظر قرار بدهید. نکتهی مهم بررسی نکات آموزشی است که قبلاً هنگام پاسخ دادن به تستها مواجه شدهاید. تا اشتباهات قبلی را دوباره مرتکب نشوید. (بهتر است در مطالعه اولیه در صورت نکتهدار بودن هر تست نکته آموزشی آن تست را در کنار آن یادداشت کرده که در هنگام دوره موجب اتلاف وقت نگردد.)
تذکر جدی: توصیه می کنیم از منابع و تستهای جدید در این دوره استفاده نکنید مطالعه مباحث جدید را خیلی توصیه نمیکنیم به ویژه اگر فراگیری آن دشوار و یا زمان بر (وقتگیر) باشد.
صرفه جویی در وقت ـ تنظیم وقت
زمان پاسخ گویی به تستها را نزدیک به زمان کنکور برای خود تعیین کنید و سر ساعت مقرر شروع و طی زمان تعیین شده پاسخ دهید و این زمان را در 10 روز آخر به استاندارد کنکور برسانید و خود را موظف به رعایت آن نمایید.
یک بار دیگر روش تست زدن را مرور کنیم
قرار بر این است که در نوبت اول که تستها را مطالعه میکنیم دو کار را انجام دهید اولاً تستهای سادهتر را که میتوانید در زمان مقرر کنکور پاسخ دهید مشخص کنید و جواب دهید و تستهای وقتگیر را با علامت مشخص نموده با ارادهی قوی و قاطع کنار بگذارید و تستهای مشکل را که بلد نیستید با علامت مشخص نموده از آنها هم رد بشوید.
ممکن است بگویید که تا من بخواهم تعیین کنم که کدام تست ساده یا وقتگیر است کلی از وقتم هدر میرود. این اشکال پاسخ سادهای دارد اگر شما تا به حال این تسلط را پیدا نکردهاید میتوانید در همین مدتی که تستهای مجموعهای را تمرین میکنید چندین بار این تمرین را انجام دهید تا تستهای ساده و وقتگیر را فوراً از هم جدا کنید. این کار با تمرین امکان پذیر است.
شمارهها را اشتباه نکنید: هر 10 سؤال یک بار شماره سؤال دفترچه را با شماره سؤال در پاسخ برگ خود مقایسه و کنترل کنید تا تستها را جا به جا وارد پاسخ برگ نکرده باشید.
بررسی اشکالات آزمون ـ یک بار دورهی تمام دروس
پس از آن که یک بار تست مجموعهای را دقیقاً در شرایط کنکور پاسخ دادید از روی پاسخنامه درصدهای خود را محاسبه نمایید تستهای کنکورهای قبلی تمام کتابها را در بر میگیرد بنابراین شما میتوانید اشکالات خود را در تمام مباحث و تمام کتابها مشخص کنید و یک برنامه مطالعاتی برای عصر و فردای آن روز تنظیم کنید سپس در عصر همان روز و در روز بعد قسمتهایی را که لازم میدانید مرور کنید به این ترتیب میتوانید یک بار به سرعت تمام دروس خود را دوره کنید و به تدریج اعتماد به نفس خود را هم تقویت کنید. البته توجه کنید که برای مرور دروس ریاضی و آمار و روش تحقیق (دروسی که فرمول و نیاز به حل دارند) باید مسایل و تستها را خودتان یک بار دیگر حل کنید و از روخوانی جوابها بپرهیزید. هر چقدر وقتتان محدود باشد باز هم باید خودتان حل کنید تا یاد بگیرید و بر موضوع مسلط شوید. اگر احساس کردید هنوز بر یک موضوع مسلط نشدهاید از تستهای قبلی که تمرین کردهاید چند مورد را انتخاب کنید و دوباره به حل آنها بپردازید. دقت کنید که دو سه هفتهی آخر اصلاً زمان مطالعه مطالب جدید نیست و بهتر است در این فاصله به جمع بندی و انسجام مطالبی بپردازید که قبلاً آنها را مطالعه کرده بودید اگر این برنامه را ادامه دهید تا روز کنکور چندین بار کتابها را مرور خواهید کرد.
به امید موفقیت
روان شناسان می گویند یکی از ویژگی های خانواده سالم این است که اعضای آن روزانه حداقل ۲ ساعت در کنار یکدیگر باشند. اما متاسفانه زندگی یکنواخت و ماشینی بسیاری از ما باعث شده است حتی در منزل هم به دنبال کار خود باشیم. مشغله زندگی شهری باعث شده است به خود حق دهیم که ساعاتی در منزل را فقط به خود مان و آنچه دوست داریم اختصاص دهیم.
این در حالی است که اگر اعضای خانواده برای انجام کارهای مختلف همکاری کنند و هم نظر باشند و اوقات فراغت و استراحت خود را در کنار هم بگذرانند، به مراتب بیشتر از با هم بودن لذت می برند. در گذشته برای غنی کردن اوقات فراغت شبانه اعضای خانواده دور هم جمع می شدند و به کارهایی مثل شاهنامه خوانی، قصه گویی و بازی هایی مثل منچ می پرداختند.
در حال حاضر بازی هایی مثل شطرنج چند نفره، دومینو، لونپوس و انواع تفریحات و بازی های فکری به بازار آمده است که هر یک طرفدارانی دارد. در این میان برخی از این بازی ها کمتر شناخته شده و در عین حال بسیار پرکاربرد و علمی است. حتما خاطره موشک کاغذی و کشتی کاغذی و نمکدان کاغذی را از دوران کودکی به یاد دارید. اریگامی یا هنر تا کردن کاغذ در واقع یک هنر شناخته شده و قدیمی ژاپنی است که سال هاست از مرز سرگرمی عبور کرده است و در بسیاری از علوم کاربرد دارد. درباره این هنر جالب پای صحبت های محسن موسوی زاده استاد اریگامی نشستیم تا درباره این هنر بیشتر بدانیم.
ادامه مطلب ...