مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

نحوه تاثیر سوابق تحصیلی و محاسبه نمره کل داوطلبان کنکور

محتویات کارنامه کنکوری ها

کارنامه نتایج علمی از دو بخش عمده مشخصات شناسنامه‌ای و تحصیلی داوطلب حاوی«شماره‌ پرونده، نام خانوادگی و نام، جنس، شماره شناسنامه، سال تولد، دین، زبان خارجی، سهمیه، وضعیت معلولیت، عنوان دیپلم، کد دیپلم، سال اخذ دیپلم، کد دانش‌آموزی، کد منطقه اخذ دیپلم، معدل کتبی دیپلم، محل اخذ مدرک پیش‌ دانشگاهی، محل اخذ دیپلم، محل اخذ سال ما قبل دیپلم، محل تولد، استان بومی، ناحیه بومی و قطب بومی» و مشخصات آزمونی داوطلب در هر یک از گروه‌های آزمایشی شامل«شماره داوطلبی، نمرات خام (به درصد) در هر یک از دروس عمومی و اختصاصی، نمره کل در هر یک از زیرگروه‌ها، رتبه در سهمیه در هر یک از زیر گروه‌ها، رتبه کشوری در هر یک از زیر گروه‌ها، نمره کل برای رشته‌های پرستاری ویژه بهیاران، رتبه کل در سهمیه، آخرین رتبه مجاز، رتبه کل کشوری، وضعیت داوطلب در خصوص مجاز به انتخاب رشته بودن (در دوره‌های روزانه و شبانه، نیمه حضوری و مجازی و بین‌المللی، پیام نور، غیر انتفاعی، تربیت معلم، فرهنگیان و بهیاران) و وضعیت اطلاعات داوطلب و علاقه‌‌مندی‌هایی که (در خصوص مراکز پیام‌ نور، غیرانتفاعی، تربیت معلم، آموزگار، بهیار و کارمندی)،» تشکیل شده است.

نحوه استخراج نمرات نمرات خام و نمره کل داوطلب

 نمره خام در هر درس با توجه به ضوابط آزمون سراسری برای محاسبه نمره خام در هر درس، به هر پاسخ صحیح 3 امتیاز تعلق می‌گیرد و به ازای هر پاسخ غلط یک امتیاز کسر می‌شود. لذا نمره خام در هر درس (اعم از عمومی و اختصاصی) به این صورت محاسبه می‌شود: نمره خام داوطلب در هر درس به درصد، برابر است با«تعداد پاسخ‌های غلط منهای تعداد پاسخ‌های صحیح ضربدر 3 ، تقسیم بر تعداد کل سوالات آن درس ضربدر 3» که نتیجه آن در 100 ضرب خواهد شد.

با توجه به ناهمگونی و ناهمترازی نمرات دروس مختلف امتحانی در یک گروه آزمایشی که ناشی از نابرابری سطح دشواری دروس مختلف عمومی و اختصاصی است، نمرات خام تراز می‌شود. برای تعیین نمره تراز، لازم است تمامی نمرات خام کلیه داوطلبان در هر گروه آزمایشی و هر درس در دسترس باشد؛ بنابراین، یافتن نمره تراز دروس (اعم از عمومی و اختصاصی) توسط داوطلب امکان‌پذیر نیست.

نمره کل در زیر گروه نیز به این صورت محاسبه می‌شود: نمره کل هر داوطلب در هر زیر گروه، میانگین وزنی نمرات تراز دروس عمومی و دروس اختصاصی وی با توجه به ضریب هر درس در آن زیر گروه می‌باشد. متذکر می‌شود که ضریب دروس تخصصی 3 برابر می‌شود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در نمره کل

بر اساس مصوبه شانزدهمین جلسه کارگروه ماده 4 قانون پذیرش دانشجو، در آزمون سراسری سال 1391، سوابق تحصیلی دیپلمه‌های نظام جدید آموزش متوسطه (ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی) سال‌های 1384، 1385، 1386، 1387، 1388، 1389 و 1390 که امتحانات آنان به صورت کتبی و سراسری برگزار شده است، تا میزان حداکثر 25 درصد با تاثیر مثبت در گزینش نهایی اعمال شده است.

به این ترتیب برای هر داوطلب دو نمره کل، یکی بدون تاثیر سوابق تحصیلی و دیگری با تاثیر آن ساخته شده و نمره بالاتر ملاک گزینش داوطلب قرار می گیرد. نحوه تاثیر سوابق تحصیلی گروه‌های آزمایشی مختلف توسط سازمان سنجش صورت می‌پذیرد و نهایتا نمره کل داوطلب مشمول سوابق تحصیلی در صورت ملاک عمل قرار گرفتن سوابق تحصیلی وی، محاسبه می‌شود.

گفتنی است، میزان تاثیر نمرات دروس دیپلم با تاثیر مثبت و حداکثر 25 درصد است (به طوری که اگر رشته دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی وی یکسان باشد، میزان تاثیر دروس موثر 25 درصد خواهد بود. اما اگر رشته دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی وی متفاوت باشد، میزان تاثیر دروس موثر وی بر اساس دروس موثر موجود محاسبه شده و در رابطه محاسبه نمره کل به جای 25 درصد جایگزین می‌شود).

 میزان سوابق تحصیلی در نمره کل داوطلبان به تفکیک گروه آزمایشی و نوع دیپلم بر اساس جدول زیر محاسبه و اعمال می‌شود:

گفتنی است، برای داوطلبان مشمولی که نمرات دروس امتحانی آنها به طور کامل موجود نیست، یا سال اخذ آنها به غیر از سال‌های 84 تا 90 می‌باشد، ضرایب این دروس از درصد سوابق تحصیلی کسر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد