مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مطالعه موثر

بدون علاقه، انگیزه برای پیشرفت در یک مسیر به وجود نمی‏آید. موفقیت در مطالعه زمانی حاصل می‏شود که به هدفی علاقه‏مند باشیم که در این صورت همین علاقه راه را برای مطالعه و پشتکار ما در این زمینه باز می‏کند. علاقه‏مندی به یک موضوع نیز زمانی به وجود می‏آید که آن موضوع در نزد ما پراهمیت باشد، بهترین راه برای علاقه‏مندکردن خود به مطالب، تداعی اهداف نهایی و آینده‏ای است که برای خود آرزو داریم. عامل مهم دیگر در مطالعه، مکان مناسب برای مطالعه است. مکان مطالعه‏ی هر شخص بر حسب عادت او متفاوت است. فردی ممکن است مکان باز و فرد دیگر مکان بسته را برای مطالعه برگزیند. اگر در محیط بسته مطالعه می‏کنید، سعی کنید جای ثابتی را انتخاب کنید تا تداعی مطالب خوانده شده را برایتان آسان‏تر کند. شرایط محیطی از قبیل داشتن نور مناسب، درجه هوای مناسب، آرامش و غیره در مکان مورد مطالعه در جلوگیری از خستگی، برهم خوردن تمرکز و آشفتگی ذهنی و فکری شما مؤثر است.

زمان مطالعه نیز عامل مهمی است که در میزان بهره‏گیری شما از مطالعه، مؤثر است. زمان ماطلعه موضوعی فردی است و به شرایط فیزیکی و روانی شخص بستگی دارد. هر فرد باید با توجه به شناختی که از توانایی‏ها و عادت‏های خود دارد، بهترین زمان را برای مطالعه خود انتخاب کند تا بیشترین بهره را از آن ببرد.

موضوع مهم دیگر در بحث مطالعه‏ی مؤثر، توجه کامل ذهن به موضوع مورد مطالعه یا همان تمرکز حواس است که لازمه‏ی آن، همان علاقه‏مندی به موضوع مطالعه است. توجه به لذتهای نهایی و پذیرش دشواری مسیر، علاقه‏مندی و به دنبال آن تمرکز ما را افزایش می‏دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد