مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

تمرین در ارتفاع - مسابقه در سطح

روشی برای آمادگی هرچه بیشتر در آزمون‏های رقابتی

المپیک سال 1968 در شهر مکزیکوسیتی کشور مکزیک برگزار شد. نتایج به دست آمده و رکوردهای به جا مانده در این المپیک به حدی دور از انتظار بود که متخصصان تربیت بدنی به بررسی علل آن پرداختند و در نتیجه ثابت شد که ارتفاع محل برگزاری مسابقات از سطح دریا باعث شده است ورزش‏کارانی که در ارتفاع پایین‏تر تمرین کرده بودند نتوانستند در شرایط مسابقه (ارتفاع زیاد و کمبود اکسیژن) به رکوردهای قبلی خود دست یابند و برعکس ورزش‏کارانی که در ارتفاع بالا از سطح دریا (و کمبود اکسیژن) تمرین کرده بودند، در شرایط مسابقه به رکوردهای بهتری دست یافتند و در نهایت یکی از آموزه‏های مهم طب ورزشی به نام (تمرین در ارتفاع و مسابقه در سطح) شکل گرفت. به این صورت که با تمرین در ارتفاع، به دلیل کمبود اکسیژن و فشار هوا، سیستم تنفسی و اکسیژن‏رسانی به بافت‏ها با شرایط مشکل تطبیق داده می‏شود. بنابراین در زمان مسابقه اگر در ارتفاع پایین‏تر و اکسیژن بیشتر رقابت کنیم، شرایط بسیار مناسب‏تری خواهیم داشت.

به نظر می‏رسد برگزاری آزمون‏های رقابتی نیز از این منطق رقابت‏های ورزشی پیروی می‏کند، به این صورت که هر چه قبل از آزمون اصلی شرایط تمرینی سخت‏تر (و نه غیرطبیعی) داشته باشیم، احتمال موفقیت در آزمون اصلی بیشتر است. بنابراین داوطلبان عزیز به این نکته توجه داشته باشند که شرایط تمرین تا حدودی باید مشکل‏تر از شرایط آزمون باشد. چه در زمینه‏ی محتوا و درجه‏ی سختی سوالات، چه زمان و چه عوامل دیگر (فضای فیزیکی، نور و ...) به این ترتیب داوطلبانی که در آزمون‏ها حداکثر سعی خود را می‏کنند و در حین انجام آزمون محدودیت‏های زمانی را کاملا رعایت می‏کنند در زمان آزمون اصلی نتیجه‏ی بهتری خواهند داشت.

بدیهی است موفقیت در یک آزمون به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از مهم‏ترین آن‏ها داشتن معلومات لازم است. اما دیگر عوامل از جمله تمرین مناسب و شرکت در آزمون‏ها با شرایطی که پیش‏تر گفته شد، شانس موفقیت را به میزان زیادی افزایش می‏دهد.

اگرچه برگزاری آزمون رقابتی دوره‏ی کارشناسی ارشد در حال حاضر مناسب‏ترین روش ممکن برای گزینش دانشجوست، اما امیدواریم ضمن برگزاری هرچه مناسب‏تر آزمون ورودی کارشناسی ارشد، سیاست‏گذاران سازمان سنجش، روش های مکمل برای انتخاب دانشجویان علاقه‏مند به تحصیل در دوره‏های کارشناسی ارشد اتخاذ کنند و معیارهای علاقه و خلاقیت فردی و توان‏مندی‏های کارآفرینانه‏ی افراد، علاوه بر معلومات علمی آن‏ها ملحوظ نظر قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد