مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

مشاوره تحصیلی - کودک - خانواده

وبلاگ شخصی کریم زنگنه ، کارشناس مشاوره و دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده - بازی درمانگر تخصصی کودک

انگیزه ادامه تحصیل

چنین جملاتی را تقریباً هر روز بارها و بارها می‏شنویم: «من انگیزه‏ام را برای ادامه تحصیل از دست داده‏ام، احساس می‏کنم با انگیزه و انرژی بیشستر کارهایم را دنبال می‏کنم، دیگر انگیزه‏ای برای تلاش کردن ندارم، درس خواندن بیشتر به من انگیزه بیشتری می‏دهد و ...» انگیزه عامل نیرودهنده، جهت دهنده و نگهدارنده‏ی رفتار است. هیچ یادگیری‏ای بدون حضور فعال انگیزه رخ نمی‏دهد. انگیزه توجیه کننده‏ی جهت‏گیری هدف‏های ما و تعیین کننده‏ی مدت زمانی است که برای کارهای مختلف صرف می‏کنیم.

 بسیاری از افراد به دلیل وجود انگیزه‏های درونی مانند انگیزه‏ی پیشرفت، کنجکاوی، نگرش‏ها و ... دست به ادامه‏ی تحصیل می‏زنند و چه بسیارند افرادیکه به دلیل انگیزه‏های بیرونی مانند تشویق‏های خانواده، دوستان و ... تصمیم به ادامه‏ی تحصیل می‏گیرند. همه یک هدف داریم: دست یافتن به مدارج بالای تحصیلی است اما هر یک انگیزه و علاقه خاص خود را دارد.

با توجه به نظریه‏ی بندورا می‏توان این طور مطرح کرد که متغیرهای شخصی (انگیزه‏ی درونی)، متغیرهای محیطی (انگیزه‏ی بیرونی) و رفتار با یکدیگر در تعامل هستند و دائماً بر یک‏دیگر اثر می‏گذارند. یعنی برای انجام کاری هم‏چون درس خواندن، هم انگیزه‏های بیرونی دخیلند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد