بسیاری از افراد به دلیل وجود انگیزههای درونی مانند انگیزهی پیشرفت، کنجکاوی، نگرشها و ... دست به ادامهی تحصیل میزنند و چه بسیارند افرادیکه به دلیل انگیزههای بیرونی مانند تشویقهای خانواده، دوستان و ... تصمیم به ادامهی تحصیل میگیرند. همه یک هدف داریم: دست یافتن به مدارج بالای تحصیلی است اما هر یک انگیزه و علاقه خاص خود را دارد.
با توجه به نظریهی بندورا میتوان این طور مطرح کرد که متغیرهای شخصی (انگیزهی درونی)، متغیرهای محیطی (انگیزهی بیرونی) و رفتار با یکدیگر در تعامل هستند و دائماً بر یکدیگر اثر میگذارند. یعنی برای انجام کاری همچون درس خواندن، هم انگیزههای بیرونی دخیلند.